Kawan2 yg saya Sayang

Tuesday, December 1, 2009

Rancangan Tanpa Perancangan


kadang kala sesuatu yang kita tak rancang pun boleh jadi sesuatu yang superb.
berbanding dengan perkara yang kita dah rancang awal2,
dah target mesti jadi begitu atau begini
tapi akhirnya perkara tu gagal.

macam gambar yang Cik Kaseh upload hari ini.
gambar ni kami langsung tak bersedia
tiba2 saja my abang snap
tapi hasilnya...
cun!
boleh tahan kan.
nampak hidup dan rasa happy je bila pandang.

macam juga dua daripada karya saya,
Angel In The Devil Suit(AITDS)
&
Aku, Perempuan Dan Sesuatu(AP&S)

Kalau nak tahu,
AP&S tu saya buat dengan perancangan yang teliti
sebab saya fikir saya nak cuba nasib
mungkin ada rezeki dengan karya kedua
setelah karya pertama mengalami kegagalan

tapi kan...
lebih dari 90% yang membaca dan menilai menganggap
AITDS lebih baik.

Perasaan saya?
pelik kot... kelakar pun ya, kot... dan
hurm~ saya anggap itu sebagai rezeki
walaupun sebenarnya saya mengarang AITDS
secara cincai (main belasah saja. janji aku happy).
malah tanpa perancangan yang rapi pun.

...
...
...

Tapi saya ada masalah dengan AITDS sekarang ni
masalah nak mengedit!
Bila saya menulis tanpa perancangan,
walaupun orang fikir ia karya yang baik
saya tetap rasa banyak cacat cela yang perlukan pembaikan.
Mengkritik karya orang lain lebih mudah berbanding mengkritik hasil kerja sendiri.

Kesimpulannya :
jangan cuba mengejar kesempurnaan
kerana tiada perkara yang sempurna dalam dunia ini melainkan-Nya
Kecacatan sebenarnya pelengkap dalam sesebuah kejadian.
hiduplah dengan harapan mahu jadi yang terbaik,
dan bukan untuk jadi yang sempurna.

sekian, chiow~~


No comments: