Kawan2 yg saya Sayang

Wednesday, June 9, 2010

Angel In The Devil Suit 1 ::Bab 5::




Bab5
JEREMY melangkah ke pintu. Pintu stor itu ditutup semula dengan rapat. Suasana bertambah suram. Jeremy memetik suis dan sekejap kemudian cahaya kuning menerangi bilik tersebut. Pemuda itu melompat duduk di atas meja dekat dengan pintu.
Leah dan dua orang lagi konconya tadi menghampiri Jeremy seolah mahu menerima satu tugas daripada The Taiko.
“Leah, kau tolong aku uruskan budak perempuan ni.”
“Hahaha~!” Tiga gadis tadi ketawa serentak.
Jeremy menarik kerut di wajah. What the hell… mangkuk tiga ekor ni gelak pula? Ingat aku buat lawak apa…
“Are you serious, Dew?” tanya Dya sambil menekup mukanya dengan kolar sweater-nya kerana menahan tawa yang masih bersisa.
“Jeremy The Taiko minta tolong daripada Leah The Queen of Pirate… Kya~!” Mandy gelak sakan di belakang Leah dan Dya.
SMACK!
Adoi! Sekali aku kena Dead Chop dengan Leah daa~. Mandy terdiam serta-merta setelah tangan kanan Leah melancarkan Dead Chop ke leher Mandy.
“Kan aku dah cakap jangan gelar aku Queen of Pirate lagi. Nama tu tak comel!” Mata Leah menikam mata Mandy yang kebetulan menjeling kepadanya setelah terkena Dead Chopnya tadi.
Leah The Dead Chop Forever…” Gumam Dya perlahan sambil menggeleng kepala memerhatikan tindakan Leah terhadap Mandy.
“Aku tak boleh buat…” Semua kembali memberi perhatian kepada Jeremy semula. “Dia perempuan. So korang lebih sesuai. Kalau aku yang buat tak pasal-pasal budak ni tak hidup lagi lepas ni,” kata Jeremy dalam riak selamba.
Camie semakin berdebar-debar. Dalam hati sedang meneka-neka apa yang bakal mereka lakukan terhadap dirinya.
“Dew…” Leah mengambil tempat di sebelah Jeremy. Matanya melirik kepada lelaki tersebut.
Jeremy membalas renungan Leah dengan pandangan yang dingin. Tidak tertarik langsung dengan renungan seksi gadis itu.
“Aku ingat kau ni berani sangat… rupanya dalam hal macam ni pun kau nak minta tolong daripada kami,” kata-kata itu sengaja mahu menyindir Jeremy.
 “Tak seronok bermain dengan budak perempuan. Hari ini aku nak jadi penonton sahaja,” ujar Jeremy sebelum menolak Leah turun dari meja. Nampaknya Jeremy langsung tidak kisah dengan sindiran Leah.

Dya dan Mandy pergi menghampiri Camie yang menyorok di penjuru bilik. Tidak dapat keluar melarikan diri, jadi terpaksa mencari mana-mana tempat yang selamat sebagai tempat perlindungan sementara… tapi nampaknya tiada satu tempat yang logik dipanggil selamat pun di situ.
Dya menarik lengan Camie dengan kasar. Didudukkan gadis malang itu di tengah-tengah bilik. Mandy menarik wajah Camie dan dihadapkan ke arahnya. Di belek-belek wajah yang sedang ketakutan itu.
“Wei, kau ni budak baru ya?”
Pap!
Mandy memukul kepala Dya. “Soalan tu tak penting,” katanya sebelum dia yang bertanya kepada Camie. “Kau ni berani sangat atau bodoh sebenarnya? Dengan Jeremy, kau tak patut buat dia marah. Lain kali kena lah berbaik-baik dengan The Taiko kalau nak hidup lama dalam kolej ni…”
Pap!
Giliran Mandy pula di tampar kepalanya oleh Dya. “Kau nak sound dia atau nak beri nasihat? Nak kena Dead Chop dengan Leah lagi ke?” tegur Dya.
“Woi! Korang berdua buat apa, hah! Siapa beri arahan untuk sentuh budak tu?” Suara lantang Leah memecah suasana di dalam bilik tersebut. “Grr… gelojoh. Tak sabar-sabar. Belum dapat arahan dah mula bertindak.”
Dengan segera Dya dan Mandy melepaskan Camie. Leah berjalan ke tengah bilik. Dya dan Mandy memberi laluan kepada Leah yang mahu mendapatkan Camie. Camie menundukkan kepala. Tidak berani bertentang mata dengan mereka semua terutama Leah. Nampak saja cantik rupawan tapi perangai sama spesies dengan Jeremy… pembuli! Jere… err, boleh tak kalau aku panggil ‘Dew’ macam mereka semua? Ahh~ bukan ini masanya untuk fikirkan perkara tu. Dan kenapa perangai perempuan ni tak selaras dengan kecantikan dia… huh~… Camie mengeluh perlahan.
Leah menarik pangkal baju Camie untuk membangunkannya secara paksa. Tubuh Camie ditolak kasar ke dinding. Wajah gadis itu dicengkam kemas dan dihadapkan ke arahnya.
“Hei… aku dengar kau dah buat Dew bengang tempohari.”
“Err…”
“Disebabkan kau budak baru, aku akan maafkan kesalahan kau pada The Taiko… tapi kau tetap akan terima hukuman daripada kami.”
Erk… alamak! Aku macam dah masuk sarang ular sawa dalam kandang harimau pula. Jeremy, tolong selamatkan aku… Camie mendongak ke langit. Seolah-olah mencari roh sang kekasihnya. Kan bagus kalau Jeremy masih ada di sisi aku seperti dulu.
Kepala yang mendongak tadi jatuh dan terpanah kepada seorang lagi Jeremy yang sedang duduk bersenang-senang di atas meja di satu sudut. Shit… he is not my Jeremy! kenapa takdir aku dipertemukan dengan lelaki macam dia. Teruk betul!
Jeremy hanya memerhatikan Camie yang sedang dibuli tiga orang gadis tadi tanpa ada sedikit perasaan untuk menyelamatkan gadis itu. Heh, mana mungkin Jeremy akan selamatkan Camie kalau dia sendiri yang mengarahkan Leah melakukan tindakan tersebut. Lelaki itu menonton tanpa perasaan sambil menghisap lollipop yang di ‘rompak’ dari beg sandang Leah di atas meja tempat duduknya.
Camie memandang dengan sakit hati. Jeremy mengangkat sebelah kakinya ke atas meja. Tangan kanannya memegang rambut yang terjuntai di dahi. Kemudian mengocak-ngocak rambutnya yang sudah semakin panjang. Rambutnya jadi kusut. Jeremy sangat selekeh dengan keadaan rambutnya yang berserabut dan kemeja yang tidak dikemaskan ke dalam seluar dan dibiarkan tidak berbutang.
Dia terus menyaksikan Leah dan Mandy yang sedang mengerjakan Camie. Sementara Dya pula sedang menyelongkar beg Camie. Semua buku-buku dan segala isi beg berselerak di atas lantai. Dya menyelak salah satu buku-buku Camie. Dia ketawa. Jeremy tak tahu apa yang menggelikan hati Dya dan dia memang tidak mahu ambil tahu.
Mandy yang tertarik mendengar tawa temannya segera menghampiri Dya untuk ambil tahu apa yang sedang dibelek oleh temannya itu. Leah tak ambil port. Dia membiarkan saja teman-temannya menyelongkar barang-barang Camie.
“Whoa~~!!”
Tiba-tiba jeritan Mandy dan Dya menarik perhatian yang lain. Jeremy turun dari meja dan menjenguk mereka dari tempat statiknya. Leah yang sedang memeluk tengkuk Camie turut melontar pandangan kepada Mandy dan Dya.
“J-jere…Jeremy… Dew!” kata Mandy tergagap-gagap sambil matanya tepat memandang Jeremy. Tangannya menuding pada dompet Camie. Sama juga dengan Dya yang sedang tergamam pada waktu ini.
Jeremy garu kepala. Tidak faham dengan maksud yang cuba disampaikan oleh Mandy. Namun dia masih belum tertarik untuk pergi mendapatkan kepastian daripada mereka berdua.
Camie yang sedar dompetnya turut diselongkar segera menolak rangkulan Leah untuk pergi menyelamatkan harta bendanya. Bukan duit yang dia risaukan tetapi gambar yang lebih bernilai daripada segala-galanya yang terselit di dalam dompet tersebut.
“Bagi barang aku!” Camie cuba merampas dompetnya.
Namun Dya lebih pantas menyelamatkan dompet tersebut daripada tangan Camie. Dia tidak akan menyerahkan barang Camie selagi dia tidak mendapatkan penjelasan tentang gambar yang baru dilihatnya bersama Mandy. Dia mahu penjelasan daripada Jeremy dan Camie sendiri.
“Tak semudah itu.”
Leah menarik belakang baju Camie. Camie jatuh melanggar dinding di belakang Leah. Leah segera mendapatkan teman-temannya untuk melihat apa yang menarik perhatian mereka tadi.
“Hah!” Leah turut terperanjat setelah melihat foto tersebut. Dia membawa foto tersebut pergi mendapatkan Jeremy.
Jeremy yang menyilang tangan ke hadapan tubuh sambil menghisap lollipop itu memandang Leah yang sedang menghampirinya. Apa kes ni?
“Dew, apa makna gambar ni? Sejak bila kau berkenalan rapat dengan perempuan hodoh ni?” Leah nampak marah. Matanya menjegil mencerling Jeremy.
Namun begitu Jeremy cukup tenang tanpa sebarang reaksi. Baginya selagi belum tahu hujung pangkal cerita lebih baik jangan cepat melatah. Tapi yang peliknya kenapa Leah nampak marah semacam ni?
Foto di tangan Leah diambil dan dilihatnya. Jeremy kaku lama merenung foto tersebut. Dahinya berkerut hebat. Kening bagai hendak bercantum di tengah dahi akibat menahan perasaan marah... eh, bukan… sebenarnya pelik… dan cuak juga. Apa tak cuaknya bila tengok diri sendiri bersama perempuan yang tidak pernah dikenali sebelum ini (walaupun cuma di dalam gambar).
Apa yang sedang aku lihat sekarang? Kenapa ada gambar macam ni dalam simpanan perempuan pelik ni? Bila pula aku ambil gambar dengan dia? Siap berpeluk manja pula tu. Gila betul… aku sedang bermimpi atau apa ni. Err, ataupun ini sebenarnya foto yang di-edit. Perempuan hodoh ni yang cantum gambar aku dengan dia… tapi sejak bila pula dia ada gambar aku. Kenal aku pun tidak sebelum ni… hah! Entah-entah dia peminat rahsia aku. Oh… tidak~ tak mau, tak mau~! Lebih baik aku ambil Leah jadi awek aku daripada couple dengan perempuan hodoh ni.
Jeremy segera menyampak foto tersebut ke lantai. Dia melangkah mendapatkan Mandy dan Dya. Dua orang gadis itu ditarik bangun. Kemudian bersama-sama Leah ditolak mereka semua keluar dari bilik stor sukan. Tiga orang gadis itu terpinga-pinga.
“Woi, tunggu sekejap!” Leah menepis tangan Jeremy yang sedang menolaknya. Dia memusing badan dan menghadap Jeremy. “Kau belum jelaskan hubungan sebenar kau dengan perempuan tu. Cepat bagi tau siapa dia?” jelas riak wajah Leah menggambarkan ketidak puasan hatinya terhadap Jeremy.
“Jangan banyak cakaplah. Jom blah!” kata Jeremy seraya menolak semula Leah dan yang lain-lain keluar dari situ meninggalkan Camie.
“Eh, tapi kita kan tengah…”
“Diamlah, Mandy!” tengking Jeremy.
Mandy memuncung… apasal marah aku pula. Dew ni peliklah. Tiba-tiba saja nak kami berambus pula. Bukan ke tadi dia yang suruh ajar Si Hodoh Camie tu…
Camie diam melihat mereka semua yang diarah keluar secara paksa oleh Jeremy. Sebaik mereka semua hilang dari pandangannya Camie segera mengutip barang-barangnya yang bertaburan di atas lantai. Buku-buku dan peralatan belajarnya dikumpulkan dan dimasukkan semula ke dalam beg dan kemudian matanya terpandang fotonya yang dicampak Jeremy berdekatan dengan kaki meja. Camie merangkak pantas pergi mendapatkannya.
Camie menangis merenung insan yang dicintai di dalam foto tersebut. “Terima kasih, Jeremy… awak selamatkan saya hari ni. Walaupun awak tiada di sisi saya lagi tapi saya percaya yang awak tetap akan melindungi saya sepanjang masa. Awak tak mungkir janji awak kan.
“Oh ya… kenapa air muka Jeremy berubah lepas tengok gambar ni? Hurm… agaknya dia terkejut tengok cinta hati aku yang seiras dengan dia kot. Padan muka kau. Lepas ni dia mesti tak berani nak buli aku lagi.” Dalam tangisan yang masih berlagu itu Camie tersenyum puas. Terima kasih kepada Jeremy yang telah menakutkan Jeremy The Taiko.

No comments: