Kawan2 yg saya Sayang

Wednesday, August 14, 2013

AITDS the sequel : THE WITCH THAT I LOVE (bab19)



Bab19
KELAB GOLF SILVERWOLF…
LEAH tidak tahu kenapa ke tempat sebegini Tuan Ramelo membawanya untuk bertemujanji. Dia hanya memaniskan wajahnya di hadapan lelaki itu walaupun jiwanya memberontak untuk beredar secepat mungkin. Leah cuma terfikir, adakah Tuan Ramelo terlalu gian untuk bermain golf sehinggakan temujanji mereka pun diadakan di padang golf. Oh, barangkali Riveria Hook sangat terpencil untuk dibina sebuah kelab golf… ataupun lelaki itu sengaja mahu merasai bau padang golf di Lisberg? Ahh… mengarut betul orang tua ini. Sehingga sekarang aku tidak faham mengapa golf terlalu sinonim dengan orang-orang kaya.
“Madam Juwiette sudah mula mencium sesuatu tentang Dew.” Lelaki separuh abad itu bersuara sebaik bola golf yang dipukulnya terbang melayang jauh ke tengah padang. Dia melintangkan tapak tangannya ke dahi untuk melihat sejauh mana bola yang dipukulnya itu pergi.
Leah tidak terus membalas kenyataan Tuan Ramelo apabila tiba-tiba Flexxena bergegar dan menyanyikan lagu Primadona Girl dari Marina & The Diamond. Nama ‘SELENA GOMEZ’ muncul di skrin telefonnya. Dia memutuskan panggilan dan kembali memerhatikan Tuan Ramelo yang sedang kusyuk meninjau sejauh mana bola golfnya telah pergi.
Sukar untuknya menafikan yang Tuan Ramelo masih kelihatan tampan dan berkarisma pada usianya yang sudah mencecah angka 50 kini. Lelaki itu tidak terlalu tinggi. Jika hendak dibandingkan dengan Dew pun Tuan Ramelo lebih rendah. Namun tubuhnya agak tegap berisi. Kumisnya tidak terlalu lebat namun nampak rapi menghiasi wajah. Raut mukanya sentiasa tenang dengan sepasang mata berwarna coklat yang agak sepet. Gayanya penuh karisma. Pakaian rasminya suit kemeja yang lengkap dengan kot. Cuma hari ini sahaja Tuan Ramelo ber-T kerana berada di padang golf.
“Kita tak boleh sembunyikan Dew selamanya di Kota Lisberg ini. Lambat laun pasti Madam Juwiette akan dapat mengesannya juga.” Tuan Ramelo menyerahkan kayu golfnya kepada pembantu yang setia berada disampingnya sejak tadi. Pemuda yang merangkap pemandu peribadi Tuan Ramelo itu tidak banyak bercakap. Dia mengendong beg kayu golf tuannya dan akan menurut sahaja kemana Tuan Ramelo pergi.
“Uncle… Madam Juwiette tu serius ke nak bunuh Dew?” Gadis ber-T jenama Polo berwarna Pink dan dipadankan dengan skirt putih itu melambung-lambung sebiji bola golf yang diambilnya dari poket beg kayu golf Tuan Ramelo sebentar tadi.
Tuan Ramelo sekadar tersenyum nipis mendengar pertanyaan Leah. “Kenapa Leah tanya lagi soalan itu? Leah tak percaya?”
Mereka berdua berjalan santai di kawasan lapang padang rumput tersebut.
“Bukan. Cuma Leah tak faham. Madam Juwiette tu macam orang gila sampai sanggup nak bunuh anak sendiri.” Tuan Ramelo tersenyum lagi sambil menggelengkan kepalanya mendengar kenyataan Leah. “Okey, fine. Dew bukan anak kandung dia. Tapi dia pernah sayang Dew separuh nyawa kan? Jadi kenapa dia sampai tergamak nak hapuskan Dew semata-mata kerana tak nak kalah pada ibu kandung Dew? Eh, Leah tak fahamlah gila jenis apa sebenarnya Madam Juwiette ni.”
“Dia seorang Psikopat,” jawab Tuan Ramelo seraya kakinya melangkah menuju ke arah bola golf. Pembantunya menurunkan beg golf lantas mengeluarkan salah satu kayu golf untuk Tuan Ramelo. Pada ketika itu sempat Tuan Ramelo mengerling kepada Leah yang terpinga-pinga memikirkan maksud perkataan yang baru disebutnya tadi.
“Psikopat tu apa?” Leah melangkah menghampiri Tuan Ramelo dan kembali bertanya.
“Psikopat ialah sejenis penyakit gila yang tak pernah ada masalah mental.” Tuan Ramelo membelek-belek kayu golfnya sebelum mengukur jarak bola golf yang mahu dipukulnya.
“Hah? Gila tapi tak gila. Macam tu?” dengan selamba Leah merampas kayu golf dari tangan Tuan Ramelo. Dia sudah mula bosan asyik mengekori Tuan Ramelo sejak tadi tanpa melakukan apa-apa. Terasa macam orang bodoh sahaja berjalan di tengah padang yang luas begitu sambil menonton lelaki itu memukul bola golf. Mungkin dia patut mencuba bermain golf kali ini.
“Nak cuba pukul?” tanya Tuan Ramelo.
“Uncle ajarlah.” Leah cuba mengikut gaya Tuan Ramelo memegang kayu golf tadi tapi terasa janggal kerana tidak biasa memegang peralatan tersebut. “Tapi sambil tu tolong ceritakan lagi tentang Psikopat. Leah tak faham.”
Tuan Ramelo melepaskan tawanya secara sederhana. Perkara berkaitan jiwa Madam Juwiette hanya diketahuinya selepas dia mengahwini wanita tersebut. Itupun selepas kelahiran anak pertama mereka. Madam Juwiette semakin menunjukkan sifat sebenarnya pada Tuan Ramelo.
Tidak ramai yang mengetahui tentang penyakit psikologi yang dinamakan sebagai Psikopat kerana jumlah pesakitnya sangat kecil. Pesakit yang mengalami masalah ini juga sukar dikesan kerana mereka bijak berpura-pura dan sentiasa berpenampilan menarik sehingga ada sebahagiannya disanjung orang ramai. Disebabkan itu jugalah penyakit ini hanya akan dikesan oleh orang yang rapat dengan pesakit sahaja.
“Salah cara pegang kayu golf tu. Mari uncle tunjukkan.” Tuan Ramelo merapatkan kedudukannya dengan Leah. Tangannya membetulkan pegangan tangan Leah pada kayu golf. “Jangan pegang terlalu kuat. Relax sahaja.”
Leah tidak menbantah. Cuma mengangguk. Sesekali ekor matanya menjeling wajah menawan Tuan Ramelo yang begitu hampir dengan wajahnya. Jantungnya berdegup laju. Sedikit gugup.
“Ni kenapa kaku sangat ni. Leah takut pada uncle ke?”
“Eh, taklah. Mana ada.” Leah berlagak normal semula dengan melenturkan semula tubuhnya menyendeng ke bahu Tuan Ramelo. Mata bundarnya yang berwarna hazel itu melirik nakal kepada lelaki segak itu. Kalau bukan kerana hartanya pun, lelaki itu tetap ada pakejnya yang tersediri. Mana-mana wanita pun akan memandang Tuan Ramelo sebagai lelaki budiman yang penuh karisma. “Uncle~~ sebenarnya kan…” suara Leah tiba-tiba berubah menjadi lebih lunak dan gemersik. Tiba-tiba dia teringin hendak cuba memikat lelaki itu.
“Hai, daripada kaku semacam sekarang dah berubah jadi sotong pula? Leah… tak perlu buat begini sebab uncle bukan Dew yang ingat dirinya ialah Jeremy.”
Serta merta Leah tarik muka muncung sambil kembali memegang dengan betul kayu golfnya. Tubuhnya juga sudah kembali tegak.
Tuan Ramelo sekadar tertawa kecil melihat telatah Leah. Walaupun sikap Leah tadi sepatutnya sesuatu yang menyeramkan bagi lelaki berstatus tinggi sepertinya namun entah mengapa dia rasa terhibur dengan gelagat Leah. Gadis itu walaupun pada luarannya seorang yang suka mengambil kesempatan dan pandai menggoda lelaki namun dari segi dalamannya dia seorang yang bijak dan bermatlamat. Dia suka mengikut jalan pintas walaupun dia tahu jalan itu lebih bahaya. Dia sanggup menghadapi sebarang risiko dan itulah sebabnya Tuan Ramelo memilihnya untuk menjaga Dew selama anaknya itu sakit.
“Uncle… Psikopat tu ada tak ubatnya?” Kayu golf dihayun tinggi melepasi bahu. Tuan Ramelo sedang memastikan kedudukan kaki Leah agar pukulannya tepat. Setelah bersedia kayu golf tersebut mula dihayun ke bawah untuk memukul bola golf.
“Ada… mati,” selamba sahaja Tuan Ramelo bertutur.
Serta merta pukulan Leah tergelincir dari sasaran. Konsentrasinya terganggu sebaik mendengar perkataan ‘mati’ dari mulut Tuan Ramelo. Kedengaran Tuan Ramelo tertawa melihat gelagat Leah yang hampir melayang sendiri mengalahkan bola golf yang langsung tidak bergerak di atas padang rumput.
“Uncle Ramelo!” suara tegas Leah berbaur amarah kerana ditertawakan oleh lelaki itu.
Sorry… uncle bergurau. Sebenarnya sukar hendak mengubati pesakit Psikopat melainkan rawatan psikologi dari pakar psikitriat. Itupun bergantung pada pesakit jika dia mahu menerima rawatan.”
“Maksud uncle?”
“Ada ke orang gila yang mengaku dia gila dan dengan rela hati nak berubat dengan doktor?”
Leah tersengih. Faham dengan maksud Tuan Ramelo.
Tiba-tiba sekali lagi Marina & The Diamond menyanyikan lagu Primadona Girl. Flexxena bergegar dari poket skirtnya. Leah mengambil telefon pintarnya untuk melihat panggilan tersebut. Nama SELENA GOMEZ lagi yang tertera pada skrin telefon.
“Ergh… perempuan ni lagi…” Dia sedikit merungut menerima panggilan tersebut. Tanpa mempedulikan panggilan tersebut dia terus mematikan panggilan dan kembali kepada Tuan Ramelo semula.

***************



SEJAK tadi Jay mengekori Leah bersama dengan seorang lelaki yang tidak dikenalinya. Dia tidak menunggu Camie yang memakir kereta. Pandai-pandailah Camie mencarinya di padang golf itu nanti. Dia cuma pedulikan Leah yang disyaki sedang bermain kayu tiga di belakangnya.
Jay sedang bersembunyi di sebalik sepohon pokok kayu yang agak terpencil dan dilitupi semak rumput belaan yang tinggi. Matanya memicing tajam ke arah Leah yang sedang berbual dengan seorang lelaki separuh usia. Yang pasti lelaki itu bukan orang yang sama yang dikucup Leah ketika di stadium tempohari. Dari segi penampilan Jay percaya lelaki itu seorang yang kaya dan berkedudukan. Kalau tidak masakan dia mengajak Leah bertemu janji di kelab golf ternama sebegini.
“Dew, penat aku cari kau.” Camie sudah muncul sebaik menemui kedudukan Jay. Gadis itu segera bertinggung di sebelah Jay yang sedang tekun memerhatikan sesuatu. “Mana Leah? Dia dengan siapa?” mata Camie tercari-cari dimana kelibat Leah.
“Perempuan tu tengah mainkan aku, Camie. Tempoh hari dia dengan lelaki lain dan hari ini dengan lelaki lain pula.” Air muka Jay nampak tegang menahan amukan yang sedang berkumpul dalam dadanya.
Camie menoleh ke arah pandangan mata Jay dan matanya terus tertancap kepada pasangan yang sedang bersama Leah. Kelihatan Leah rancak berborak dengan lelaki tersebut. Mata Camie terbuntang setelah melihat siapakah lelaki tersebut. Sesuatu yang tidak dijangkakannya apabila Leah menemui seseorang yang turut dikenalinya.
Jay bergerak sedikit ke hadapan, ke sebuah lagi pokok lain untuk melihat dengan lebih dekat lelaki tersebut. Camie mengambil peluang itu untuk menghubungi Leah. Sambil itu dia memerhatikan Jay dari situ.
Talian sengaja diputuskan oleh Leah. Dia nampak perbuatan Leah yang memang sengaja memutuskan panggilannya. Camie merengus geram dengan perangai Leah. Dia cuma berniat baik untuk memberitahu Leah tentang kehadiran Jay di situ yang telah salah faham tentang siapa Tuan Ramelo. Camie segera bergegas mendapatkan Jay semula yang sudah mula bergerak lagi apabila mendapati Leah dan Tuan Ramelo sudah beredar ke tempat lain.
Gigi Jay berlaga-laga menahan amarah tatkala melihat adegan Leah yang kelihatan manja meminta tunjuk ajar Tuan Ramelo tentang permainan golf. Hatinya tambah terbakar melihat tangan Tuan Ramelo yang mula menyentuh kulit gadis itu. Sekejap pada tangannya untuk membetulkan pegangan kayu golf Leah. Sekejap pula pada pinggangnya untuk membetulkan posisi gadis itu. Dan adakalanya pada betis gebu Leah. Jay sudah hilang sabar. Dia segera bangkit untuk mula bertindak.
Camie datang tepat pada masanya lantas menyambar tangan Jay untuk menghalangnya.
“Dew, calm down... Sabar. Jangan nak terus serang orang secara melulu sahaja. Kau tak tahu lagi siapa sebenarnya lelaki itu. Boleh jadi dia…”
“Apa? Bapa angkat dia? Ke bapa ayam? Kalau dah raba sana, raba sini… pimpin ke hulu ke hilir itu namanya sugar daddy, Camie!” Jay menepis tangan Camie yang sedang menghalangnya pergi ke arah Leah dan Tuan Ramelo.
“Dew, dengar cakap aku. Leah tak mungkin ada skandal dengan lelaki itu.” Camie cuba meyakinkannya.
“Kau jangan cuba nak back up dia lah, Camie. Hei, bukankah selama ini kau orang berdua tak sebulu. Kenapa kau cuba nak pertahankan dia pula?” Jay kembali mengatur langkahnya.
Camie terpaksa mengekorinya. Sebolehnya dia mahu menghalang Jay dari bertindak melulu terhadap Tuan Ramelo. “Tak… bukan. Aku cuma cakap demi kebaikan kau. Kau cakap kau percayakan aku, kan.”
“Tak. Aku tak nak percaya pada kau.” Dia sedang marah dan dia tidak mahu mendengar setiap perkataan Camie. “Kalau orang yang aku percaya selama ini pun berani tipu aku, apatah lagi orang yang baru seminit aku kenal macam kau. Jangan halang aku lah, Camie!” Jay menepis tubuh Camie yang terus cuba menghalangnya pergi berhadapan dengan Tuan Ramelo.
“Hei… hei…! Listen to me, lelaki tu sebenarnya ayah kau.”
“Tak payah susah-susah nak cipta kisah dongenglah. Kau fikir aku akan percayakan kau?”
Camie tak mampu menghalang Dew lagi. Langkah kaki pemuda itu sudah panjang mahu pergi mendapatkan Tuan Ramelo. Camie tiada jalan lain lagi selain kembali mengubungi Leah.
Please, Leah. Pick up the phone!” Camie jadi hilang sabar apabila sekali lagi Leah sengaja mengabaikan panggilannya. “Baka Leah!” dia menjerit pada Hunnypink di tangannya. Kemudian matanya kembali menjejaki Dew yang sedang berjalan pantas untuk pergi menghampiri Leah dan Tuan Ramelo. Camie menggeleng kepala apabila mendapati Leah masih tidak sedar dengan kemunculan Dew.

SEBAIK sampai kepada Leah, Dew tanpa teragak-agak terus menerjah Tuan Ramelo. Tangannya mencekak kolar baju lelaki itu. Tuan Ramelo kelihatan terkejut dengan tindakan mengejut Dew. Sebelum sempat masing-masing bertindak Dew terus melepaskan satu tumbukan ke wajah Tuan Ramelo.
“JAY!” Leah menolak tubuh Dew menjauhi Tuan Ramelo. “Kau gila ke serang orang membabi buta macam ni.” Serta merta dia terus mendapatkan Tuan Ramelo yang terduduk di atas padang rumput selepas tercedera di bahagian mulut akibat tumbukan kencang Dew. Pembantunya yang pergi mengutip bola golf tadi terpinga-pinga melihat kejadian tersebut kerana dia baru tiba di situ. Leah membantu Tuan Ramelo untuk bangun semula.
Dew memandang dengan wajah yang tidak puas hati.
“Memang patut pun aku belasah orang tua kutuk, tak sedar diri macam dia ni. Disebabkan dia ni lah, perempuan mata duitan macam kau senang-senang sahaja jatuh ke tangan dia.”
Tuan Ramelo yang sedang memegang wajahnya yang masih sengal akibat ditumbuk tadi masih lagi berdiam diri dan tidak membalas sebarang kata-kata kesat yang dilontarkan oleh Dew.
“Kau belasah orang sesuka hati kemudian kau tuduh orang ikut sedap mulut. Kau fikir kau siapa?” Leah berdiri mendekati Dew secara berhadapan. Bola matanya tepat menikam cerlingan tajam Dew yang berapi-api. Dia sangat marah dengan tuduhan yang dilemparkan oleh pemuda itu terhadap Tuan Ramelo.
“Kau ni perempuan jenis apa, hah? Kelmarin kau bersama jantan lain dan hari ini kau dengan orang tua ni pula. Ni siapa? Sugar daddy kau kan?”
PANG!
Tanpa teragak-agak Leah melepaskan tamparannya ke wajah Dew yang lancang mulutnya. Sekilas Leah sempat menjeling kepada Tuan Ramelo. Air muka lelaki itu nampak sedikit berubah tetapi cuba disembunyikan dengan segaris senyuman tawar. Leah menahan perasaannya agar tidak bersikap terlalu menonjol. Tuan Ramelo masih belum memberi isyarat untuk dia membongkarkan rahsia siapa dirinya jadi Leah tidak boleh berterus terang kepada Dew.
“Aku percayakan kau selama ini. Kau satu-satunya orang yang aku percaya di tempat yang tiada siapa aku boleh percaya… dan sekarang kau musnahkan kepercayaan aku terhadap kau, Leah. Kau tampar aku disebabkan orang tua kutuk ni!”
“Ya, memang dia sugar daddy aku! Puas hati kau sekarang.” Leah tidak tahu jika dia telah mengambil langkah yang salah dengan membuat pengakuan sebegitu. Namun sebaik dia melihat Camie muncul, dia berasa sakit hati kerana Dew datang ke situ bersama-sama Camie. “Pergi berambus sekarang. Kita dah tak ada apa-apa hubungan lagi!”
Telinga Dew panas sampai ke hati sehingga menyebabkan otaknya terasa sedang menggelegak. Tangannya yang menggeletar digenggam kuat. Dia segera mengatur langkah. Dia tidak boleh terus berdiri di situ. Dia akan jadi hilang kawalan dan membelasah Leah jika dia tidak pergi dengan segera.
Sebaik Camie tiba di situ Dew sudah berpatah balik untuk pulang. Camie pantas memaut kedua belah lengan Dew dan memusingkannya semula menghadap Leah dan Tuan Ramelo.
“Dew… Dew, kau tak boleh pergi. Ini semua salah faham. Lelaki ini bukan sugar daddy Leah…”
Dew menepis pegangan Camie lantas meneruskan semula langkahnya. Setiap patah kata Camie langsung tidak berkesan lagi di hatinya. Amarahnya yang beraja di hati lebih menguasai jiwanya kini.
Leah mengerutkan dahi sambil ekor matanya mengerling Tuan Ramelo. Dia risau jika Camie membongkarkan rahsia mereka.
“Lelaki ini ayah kau!” jeritnya.
“Camie!” bola mata Leah menikam pandangan kepada Camie untuk memberikan amaran.
“Leah, cukuplah. Berhenti buat Dew jadi lebih keliru.”
Leah tidak mempedulikan omongan Camie. Malah kelibat Dew dilihat sudah semakin jauh meninggalkan padang golf tersebut. Tuan Ramelo sekadar melemparkan senyuman bermakna sebaik mata Camie merenung ke arahnya. Anak matanya bergerak mengarahkan Camie pergi mengejar Dew dan tidak perlu memanjangkan perbalahannya dengan Leah di sini.
Camie segera bergegas pergi mendapatkan Dew semula.
“Dew… Dew!” Camie berlari untuk menyaingi langkah Dew. “Dew, berhentilah! Beri peluang pada aku untuk…”
“DIAM! Pergi berambus dan jangan ikut aku lagi!” Dew bertempik ke muka Camie sebelum kembali mengatur langkahnya dengan kasar.
“Dew…” belum sempat Camie memanjangkan kata-katanya, belakang tapak tangan Dew melayang ke pipinya. Camie terkesima. Pipinya terasa pijar lantas disentuh perlahan-lahan. Terasa darah merah mengalir dari bibirnya yang pecah akibat sentuhan kasar tersebut. Bola matanya berkaca-kaca merenung Dew dengan perasaan sayu.
“…dan jangan panggil aku dengan nama tu. Nama aku Jeremy Oghio Khitto. Panggil aku Jay!” Wajahnya kelihatan bengis bagaikan raksasa yang sedang mengamuk. Dadanya berombak kuat akibat menahan perasaan yang berkecamuk dalam jiwanya. Dia sangat marah. Lebih-lebih lagi apabila mendengar Camie yang sering memanggilnya dengan nama asing yang tidak pernah diketahuinya sejak dia hilang ingatan.
No way… aku takkan panggil kau Jay sebab aku tak nak lagi kau percaya dengan identiti palsu tu. Jeremy dah mati dan aku nak kau sedar realiti sebenar siapa sebenarnya kau, Dew.” Camie memang degil dan takkan pernah putus asa untuk mengembalikan memori Dew biarpun terpaksa berhadapan risiko dikasari oleh pemuda itu.
“Selepas Leah musnahkan kepercayaan aku pada dia, kau fikir aku boleh terima lagi orang seperti kau? yang sama seperti Leah… yang kononnya cuba hendak membantu aku tapi sebenarnya menipu aku selama ini. Kau gila ke, perempuan! Pergi berambus dan jangan ganggu hidup aku lagi.” Dew menolak tubuh Camie sehingga gadis itu terjatuh ke belakang. Dia kembali mengatur langkah panjangnya untuk pergi secepat mungkin.
“Tak… aku tak sama seperti Leah…” dia memerhatikan langkah Dew yang telah diatur untuk meninggalkan padang golf tersebut. Dew semakin jauh meninggalkannya. Hati Camie remuk. Adakah dia perlu menghadapi sekali lagi kehilangan lelaki itu dalam hidupnya. Tidak… bukan ini yang dia mahu. Dia perlu mengubah situasi yang mengelirukan ini. Dia perlu mengembalikan memori Dew. Dia percaya ada sesuatu yang Leah sedang rancang di belakang Dew. Cuma dia tidak tahu adakah Leah berniat baik atau sebaliknya.
Camie bangkit dan kembali mengejar Dew.
“Hei…” Camie memaut kasar pergelangan tangan Dew untuk menghalangnya dari pergi. “Aku nak kau tarik balik apa yang kau tuduh tadi. Aku tak sama seperti Leah dan aku takkan putus asa selagi aku tak dapat kembalikan memori kau, Dew.”
Dew menepis tangan Camie sebelum menolak tubuh gadis itu dengan kasar. Camie terkebelakang tetapi tidak jatuh seperti tadi. “Jadi  buktikan kalau betul aku memang bukan Jeremy Oghio Khitto.”
“Jeremy tak pernah marah dan mengamuk macam orang gila. Jeremy tak pernah menuduh secara melulu. Jeremy rasional dan seorang yang sangat sabar dan sentiasa bersangka baik… kau patut sedar semua tu jika kau baca diari Jeremy selama ini. Kau boleh rasa semua tu. Kau boleh rasa kalau jiwa kau dan Jeremy sama atau tidak.”
Dew terdiam. Kata-kata Camie seolah-olah menamparnya semula. Fakta Camie tak pernah bercanggah dengan diari Jeremy biarpun gadis itu tidak pernah membaca diari yang sentiasa ada dalam simpanannya. Perlahan-lahan dia mula sedar yang sebenarnya dia terlalu marah sehingga tidak dapat berfikir secara rasional. Leah yang menjadi puncanya dan Camie pula yang menjadi mangsanya.
“Aku tak nak minta apa-apa daripada kau, Dew. Aku cuma mahu kau percaya yang aku nak bantu kau untuk pulih. Aku nak tolong kau untuk dapatkan semula semua benda yang kau dah hilang selama ini. Aku nak Dew aku kembali. Bukan Jay.” Camie tidak dapat menahan perasaan sebaknya. Air matanya mengalir tanpa dapat ditahan lagi. Selama ini dia memendam perasaan. Hatinya sakit. Jiwanya terluka. Orang yang dirindu ada di hadapan mata tapi terasa jauh hendak disentuh. Apatah lagi hendak didakap, langsung tak tergapai.
“Camie…” Dew merenung anak mata Camie yang berkaca-kaca. Air mata gadis itu membasahi pipinya yang mulus. Sorotan matanya terhadap Dew seolah-olah cuba merayu agar Dew mempercayainya. Dew hanya terkesima dan tidak mampu berkata apa-apa. Separuh jiwanya masih lagi keliru.
“Percayalah, Dew… kalau Jeremy masih hidup, dia akan sakit hati melihat keadaan kau sekarang.” sesekali sendunya kedengaran. Tangisannya bukan kerana sakit dilempang oleh Dew tetapi sedih melihat keadaan Dew yang keliru dan takut untuk mempercayai sesiapa disebabkan penyakit yang dialaminya kini.
“Aku minta maaf.” Nama Jeremy yang keluar dari mulut Camie menyebabkan perasaan Dew yang bercelaru menjadi sayu. Raksasa dalam jiwanya tadi perlahan-lahan lenyap. Wajah Camie yang berlinangan air mata itu ditatapnya. Darah yang mengalir dari bibir Camie yang pecah membuatkan Dew rasa bersalah. Dia menyentuh perlahan-lahan luka di tebing mulut Camie. “Aku tak sengaja menyakiti kau. Aku minta maaf, Camie.” Dia menyesali sikapnya terhadap Camie.
Camie menggelengkan kepalanya sambil memaut tapak tangan Dew yang mengusap pipinya setelah menyesali perbuatannya menampar Camie tadi. “Tak apa. Tak sakit. Apa sangatlah luka aku yang hanya bersifat luaran jika hendak dibandingkan dengan luka dalam jiwa yang kau alami sejak bertahun-tahun, Dew.”
“Tapi…”
“Aku tak kisah kau pukul aku. Yang penting aku nak kau sembuh. Aku nak tengok kau bahagia… dan aku percaya mendiang Jeremy pun harapkan perkara yang sama seperti aku juga. Dia nak kau bahagia… dia nak kita bahagia.” Air mata Camie kembali bergenang. Dia sedar yang Jeremy sudah menjadi lipatan dalam sejarah hidupnya tetapi dia tidak boleh menolak yang pertalian diantara Jeremy dan Dew lah yang membuatkan dirinya terus terikat dengan pasangan kembar tersebut. Dia sayangkan Jeremy tapi dia menyintai Dew kini.
Dew menarik tubuh Camie ke dalam dakapannya. Dia tidak memikirkannya secara rasional. Dia hanya melakukannya mengikut gerak hati.

“Aku mahu mempercayai kau mulai saat ini.” Memorinya tidak jelas tentang diri Camie tetapi nalurinya merasakan pernah dekat dengan hati Camie. Dia tahu, berbanding Leah, mungkin Camie lebih boleh dipercayai.

Bersambung....

No comments: