Kawan2 yg saya Sayang

Wednesday, July 24, 2013

AITDS the sequel :- THE WITCH THAT I LOVE (bab8)

Bab8
JAY baru sahaja keluar dari bilik air selepas selesai mandi. Kedengaran bunyi orang sedang menyediakan masakan di dapur. Jay tersenyum. Leah masih setia menemaninya di rumah itu. Dia berjalan menuju ke ruang tamu sebaik mengenakan pakaiannya.
Aroma masakan Leah terbang dan berjaya menangkap hidungnya. Aroma yang digemari oleh Jay setiap kali Leah berkunjung ke rumahnya. Jay tersenyum lebar sambil menjeling ke arah dapur. Dia nampak kelibat Leah sedang khusyuk memotong sesuatu di meja dapur. Gadis itu mengangkat kepala lantas melemparkan jelingan manja sebaik mengesan renungan Jay terhadapnya dari arah ruang tamu. Untuk seketika mereka berinteraksi melalui bahasa tubuh. Leah memberi amaran agar Jay jangan cuba masuk ke dapur ketika dia sedang bekerja dan Jay akur dengan arahan tersebut lalu menuju ke ruang tamu. Melemparkan tubuhnya di atas sofa.
Dia mencapai Salamander, telefon pintarnya di atas meja kopi. Playlist dibuka. Matanya bergerak meneliti setiap lagu yang terdapat dalam gadjet serbaboleh itu. Dan akhirnya dia memilih VAMPS, sebuah band muzik yang terkenal dari Asia Timur. Volume dikuatkan dan sebentar kemudian rumah itu bergema dengan himpunan lagu-lagu dari VAMPS. Lagu pertama yang berkumandang ialah Devil Side.
Leah dari ruang dapur tersenyum penuh makna sambil menjeling ke arah Jay yang sedang berbaring di sofa di ruang tamu. “This is your theme song, darling…” dia tersenyum sinis ke arah lelaki itu. Kebenaran kadangkala sukar disembunyikan biarpun dia tidak tahu siapa dirinya yang sebenar. Leah masih merenung ke arah pemuda itu yang pernah terkenal dengan jolokan The Devil suatu masa dahulu.
“Berapa lama kau kenal aku sebelum kau jumpa aku dalam keadaan sekarang?” Jay menyoal Leah sebaik menyedari gadis itu sedang berjalan menuju ke meja makan untuk meletakkan hidangannya yang baru siap.
Leah tidak terus menjawab soalan tersebut. Dia nampak Jay sedang memegang diary Jeremy di ruang tamu.
“Lebih kurang lima tahun.”
Jay mengangguk. Matanya masih tertumpu pada diary tersebut. “Jadi aku dah kenal kau sewaktu aku tulis diari ini. Kenapa aku tak pernah tulis tentang kau dalam buku ni?”
“Mungkin aku adalah orang yang kau benci sebelum ini,” jawab Leah.
“Hmm…” Jay mencebirkan bibirnya kepada Leah. Tidak percaya.
Leah mengeluh perlahan ketika membelakangi Jay. Kalaulah dia mampu berterus terang, dia adalah perempuan yang suka mengambil kesempatan terhadap kelemahan orang lain dan dia selalu mencari pasal dengan Jay sebelum ini. Mereka berdua hanya akan berbaik apabila mahu membuli orang sahaja.
“Kau kenal keluarga aku? Bagaimana hubungan aku dengan mereka?”
Sekali lagi Leah terdiam. Jawapan bagaimana sepatutnya sesuai untuk diberikan kepada Jay saat ini? dan akhirnya…
“Boleh kita skip soalan ini?”
“Tak. Aku nak tahu.”
Leah mengetap bibir sambil memandang Jay yang sedang merenung penuh harapan terhadapnya. Kepala otaknya serta merta merakam beberapa nama penting dalam hidup Jay atau Dew sebelum ini. Madam Juwiette, Tuan Ramelo dan Tok Pinatto atau lebih dikenali sebagai Lelaki Tuan Kedai. Namun jika hendak diikutkan sepatutnya mereka bukan keluarga kandung Jay. Leah tahu sebahagian daripada diri Jay memang ada dalam diari Jeremy.
“Leah, kau tahu sesuatu kan?”
Honestly… aku tak nak kau rasa sedih tapi sebenarnya hubungan kau dengan keluarga kau tidak begitu baik.”
Dahi Jay kelihatan berkerut. “Tapi kenapa dalam diari ni hubungan kami sangat erat dan keluarga aku sangat mengambil berat terhadap aku. Mereka terlalu menjaga aku. Terutama sekali Rosally. Dia protect aku dari banyak segi… atau adakah dia seorang kakak yang suka control hidup aku?”
Leah meninggalkan Jay dengan satu lirikan penuh makna… bila kau akan sedar yang sebenarnya diary itu bukan diri kau, Jay…? maksud aku Dew, itu bukan kau. Itu Jeremy. Jeremy, kembar kau yang dah lama mati. Jeremy tulis diary tersebut sebelum dia mengetahui kau ialah kembarnya. Bermakna kau belum wujud dalam sejarah hidupnya waktu tu… dan nama aku tiada dalam diari tersebut kerana Jeremy tak pernah kenal siapa aku. Kau takkan tahu kebenaran ini jika kau hanya mahu percaya pada apa yang kau mahu percaya. Aku takkan begitu bodoh untuk mendedahkan perkara sebenar kerana aku memang tak mahu kau ingat siapa diri kau sebenarnya. Tentang Camie dan keluarga kandung kau termasuk Rosally… aku tak mahu ambil peduli. Aku cuma peduli tentang diri kau seorang sahaja.
“Leah…” Jay mengekori Leah ke dapur.
“Kalau kau nak jumpa dengan family kau, katakan sahaja Jay.” Leah mencapai dua gelas kosong dan satu jag air sebelum kembali ke ruang makan. Jay tetap mengekorinya. “Kau tahu kan selama ini aku buat semuanya atas kehendak dan permintaan kau. Kalau kau dah sedia untuk berjumpa semula dengan keluarga kau, aku akan bantu. Aku akan bawa kau berjumpa dengan mereka.” …mari berpura-pura menjadi baik. Itulah Leah Dianza Mikeilson.
“Sejujurnya aku nak jumpa mereka tapi bolehkah aku percaya pada mereka?” wajahnya beriak gusar. Ada sesuatu yang membelenggu perasaannya. “Kau sendiri tahu bagaimana keadaan aku sewaktu kau jumpa aku dahulu. Aku dapat rasa ada musuh di luar sana sedang mengejar aku. Aku tak nak tanggung risiko untuk bertemu dengan orang yang aku tak ingat siapa mereka. Bagaimana kalau musuh aku ada dalam kalangan mereka?”
“Jadi bagaimana pula dengan aku? Kau percaya yang aku tak pernah tipu kau selama ini? Kau tak ada apa-apa memori tentang aku dan bagaimana kau percaya yang kita dah lama berkawan.” Leah sengaja menduga Jay. Dia mahu lihat sejauh mana lelaki itu menerima dirinya dalam hidupnya.
Jay terkesima. Anak matanya tepat merenung wajah Leah yang sedang tersenyum sinis kepadanya. Perlahan-lahan dia menarik kerusi lantas duduk di sebelah meja. Leah mengikut perbuatannya dengan duduk di sebelah Jay. Dia masih menunggu jawapan balas dari mulut Jay.
“Entah… aku tak tahu, Leah.” Dia tidak memandang Leah. Hanya tertunduk merenung meja. “Kali pertama kau muncul, kau berjaya buat aku bertenang. Kau layan aku macam seorang teman rapat. Kau peluk aku sewaktu aku ketakutan. Kau usap air mata aku dan pujuk aku sewaktu aku kesedihan. Kau buat aku rasa selesa setiap waktu jadi mungkin sebab itu aku percayakan kau.”
Leah tergamam mendengar jawapan Jay. Jika benar apa yang Jay katakan mengapa dia tidak sedar akan tindakannya terhadap Jay selama ini? Adakah ianya berlaku secara spontan setiap waktu? Dia selalu cuba menguji perasaan Jay terhadapnya dan kini perasaannya sendiri yang hampir teruji. Mampukah dia menepis perasaannya terhadap Jay walaupun bukan itu kehendaknya? Oh, dia benci kerana pernah menyukai Dew, dan kini Jay pula!
“Aku nak ambil sos sekejap. Lepas ni kita boleh makan, ya.” Leah bangun dan bergegas ke dapur. Nampaknya dia cuba mengelak untuk memanjangkan perbincangan tersebut.
Ketika Leah meninggalkan meja makan, telefon pintar Leah berbunyi di atas meja makan. Jay mengambilnya untuk melihat panggilan tersebut daripada siapa. Biasanya jika ia dari kalangan keluarga Leah, Jay berani menjawabnya.
“Tom Cruise?” dahi Jay berkerut melihat nama tersebut. Telefon masih bergetar di tangannya. Dia menjeling ke arah dapur. Kelibat Leah tiada. Barangkali ke bilik air. Jay mengambil keputusan untuk menjawab sahaja panggilan tersebut.
“Hello… Leah’s phone…”
Senyap…
“Hello…”
Tetap senyap biarpun sudah beberapa kali Jay menyapanya.
“Hei, siapa kau ni? Aku beri amaran, jangan cuba ganggu girlfriend aku!”
Tuuttt… talian diputuskan oleh si pemanggil.
“Jay, apa kau buat?” Leah muncul lantas merampas semula telefonnya dari tangan Jay. Wajahnya merona merah menahan marah apabila mendapati Jay menjawab panggilan peribadinya. “Siapa benarkan kau jawab panggilan aku?”
“Leah, aku…”
“Kau ingat kau siapa? Kenapa kau cakap macam tu? Sejak bila aku ni kekasih kau.” Leah meradang. Tiba-tiba naik angin disebabkan panggilan tersebut yang telah dijawab oleh Jay dengan cara yang salah.
“Siapa Tom Cruise?”
None of your business.”
“Baik kau mengaku sebelum tapak tangan aku sampai ke muka kau.” suaranya mula dingin. Api kemarahannya cuba dikawal walaupun sebenarnya saat ini jiwanya dirasuk oleh api cemburu yang sangat kuat.
What? Sekarang kau dah pandai nak main sepak terajang dengan aku pula?”
“Leah, siapa Tom Cruise? Please… jangan buat aku salah faham.”
“Bukan sesiapa dalam hidup aku.”
“Aku tak percaya. Kalau bukan sesiapa kenapa kau save nombor dia dalam handphone kau? dan kenapa ‘Tom Cruise’?”
Wait… wait… wait… sekarang ni apa masalah kau dengan ‘Tom Cruise’? please don’t tell me that you’re jealous.
Yes, I do.”
Leah tertawa serta merta mendengarkan kata-kata Jay yang serius. “Biar aku beritahu kau satu perkara. Di luar sana, terutama sekali di kolej aku… berderet lelaki tengah cari peluang untuk memikat aku. Kalau kau tersalah langkah walau sedikitpun, aku takkan teragak-agak untuk pergi kepada mereka.”
Jay tersenyum sinis. Setiap perkataan Leah ada maknanya yang tersendiri. Dia tahu kalau itu jalan untuk gadis itu mendesaknya bersetuju untuk masuk ke kolejnya. “You make me sick!
Leah sekadar meleretkan senyuman nakal. Melihat kemarahan Jay kali membuatkannya berasa gembira kerana ada api cemburu dalam amarah Jay terhadapnya. Dia bangga melihat perkembangan tersebut. Setelah sekian lama dia menyukai lelaki tersebut baru sekarang dia tahu apa itu cinta disebalik cemburu yang terpendam.


Bersambung lagi.... =)

No comments: