Kawan2 yg saya Sayang

Wednesday, February 27, 2013

Aku Bukan Malaikat (BAB12)


BAB12

SELEPAS menghubungi Mariya, Ameer teringat mahu menghubungi seseorang. Dia kembali menyentuh-nyentuh tubuh telefon pintar berjenama Samsungnya untuk menghubungi Hakimi. Sebentar kemudian talian bersambung.

Assalamualaikum…” suara di sana menyapa dengan ucapan selamat sejahtera.

Ameer tersenyum dan menjawab seadanya sapaan Hakimi.

“Sibuk?”

“Tak juga. Kenapa?”

“Aku nak minta sedikit nasihat.” Ameer sempat menjenguk keadaan sekeliling untuk memastikan tiada sesiapa kerana dia mahu bercerita perkara rahsia dengan Hakimi.

“Berkaitan apa? Ceritalah.” Hakimi tidak pernah menolak menjadi pendengar setia Ameer.

“Pasal perempuan.”

Suara di sana tiba-tiba tertawa. Kenyataan Ameer kali ini memang sesuatu yang luar biasa bagi Hakimi kerana dia tahu Ameer tidak pernah ambil kisah tentang teman wanita selama ini.

“Hakimi, tak kelakar, okey.” Nada Ameer serius. Seakan-akan marah.

Sorry… apa yang boleh aku bantu. Ceritalah.” Hakimi cuba menahan tawa dan kembali serius mendengar cerita Ameer.

“Kau ingat perempuan bernama Mariya yang aku ceritakan tempohari?”

“Ingat,” Hakimi menjawab sepatah tetapi jelas yang dia mula tertarik.

“Dia tinggal di rumah aku sekarang.”

Senyap. Hakimi tidak memberi sebarang respon. Dia tergamam mendengar kenyataan tersebut.

“Kalau nak cerita kenapa dia tiba-tiba boleh berada di rumah aku memang panjang. Nanti kemudian aku cerita. Sekarang ni boleh tak kau tolong aku bagi idea macam mana aku nak elakkan dari sebarang masalah. Yelah… kau faham kan. Dia tu perempuan. Aku rasa tak selesalah biarkan dia tinggal di rumah aku.”

Hakimi masih senyap di hujung talian. Tidak memberi sebarang reaksi terhadap celoteh Ameer. Dia faham dengan situasi Ameer dan tiada siapa tahu bahawa dia sedang berperang dengan perasaannya sendiri memikirkan tindakan Mariya yang semakin melampau. Nampaknya Mariya benar-benar nekad dengan apa yang diperkatakannya tempoh hari.

“Hakimi, kau dengar atau tidak apa yang aku ceritakan ni?” Ameer menegur Hakimi apabila masalahnya tidak mendapat respon dari sahabatnya itu.

“Dengar… aku dengar. Aku tengah fikirlah ni,” ujar Hakimi sekaligus menutup gusarnya.

“Apa yang harus aku buat, Mi?” Ameer begitu runsing memikirkan perkara ini. Dia serba salah untuk menolak kehadiran Mariya.

“Untuk sementara waktu… apa kata kau cuba cari alasan untuk tidak berada di rumah tu.” Hakimi memberikan cadangannya.

“Aku nak pergi mana? Makan tidur aku semua di rumah tu.” Ameer garu kepala. Dia tidak merasakan Hakimi memberikan idea yang bernas.

“Sementara waktu sahaja. Nanti kita fikir lagi jalan yang lebih berkesan.” Hakimi menyakinkan Ameer. Sebenarnya dia sangat risau. Lebih risau berbanding Ameer sendiri kerana dia tahu niat jahat yang sedang direncana oleh Mariya terhadap Ameer.

“Baiklah… aku faham.”

******

SEORANG gadis berdiri di sebalik tabir pintu gelongsor bahagian utama rumah. Dia mengintai perbualan Hakimi dengan seseorang melalui panggilan telefon. Wajahnya tersenyum melihat gelagat Hakimi yang ceria menerima penggilan tersebut. Sesekali dapat dilihat Hakimi tertawa besar dan sesekali Hakimi jadi serius melontarkan pendapatnya. Dia gembira melihat Hakimi begitu. Setelah Hakimi menamatkan perbualan telefonnya barulah dia datang menghampiri Hakimi.

“Seronoknya abang berbual dengan siapa?” Gadis berselendang kuning susu itu duduk di kerusi rehat di bahagian emper rumah. Duduknya bertentangan dengan Hakimi supaya senang dia merenung lelaki itu.

“Rianda… Assalamualaikum…”

Hakimi tersenyum apabila melihat wajah gadis itu yang tiba-tiba tersipu malu akibat menegurnya secara tiba-tiba.

“Wa… waalaikumsalam…” balas Rianda sambil menundukkan kepala. “Abang ni sengaja nak kenakan orang.” Mulutnya tercerut sedikit tanda merajuk.

Hakimi tertawa sahaja melihat gelagat Zara Rianda. Gadis yang tidak pernah menanggalkan hijabnya sepanjang dia berada di rumah itu tetap terserlah keayuannya biarpun hanya berpajama. Zara Rianda ialah adik Ameer selain Nuha Sameera.

“Abang Ameer awak yang call tadi.”

“Abang Ameer ke?” tiba-tiba wajah Rianda berubah teruja. “Abang Mi ni teruklah tak beritahu Rianda. Rianda teringin nak bercakap dengan Abang Ameer,” rajuknya kembali bersambung.

“Manalah abang tahu Rianda nak cakap dengan Abang Ameer. Rianda pun muncul macam hantu. Tiba-tiba sahaja duduk tak beri salam.” Hakimi memulangkan paku buah keras.

Rianda tersengeh memikirkan kebenaran kata-kata Hakimi. Dan Hakimi hanya menggeleng kepala sambil terus meleretkan senyumannya.

“Abang Mi, terima kasih, ya.” ucap Rianda tiba-tiba.

“Terima kasih sebab apa?” soal Hakimi.

“Terima kasih sebab sudi datang melawat kami di sini. Ibu seronok sangat tau abang datang. Sekurang-kurangnya Abang Mi dah mengubat sedikit kerinduan kami pada Abang Ameer. Abang Ameer dah semakin sibuk sejak kebelakangan ni. Maklumlah dah makin popular. Balik pun dah makin jarang.”

“Abang yang sepatutnya ucapkan terima kasih pada Rianda sekeluarga sebab layan abang macam keluarga sendiri.”

“Abang Mi ni… biasalah tu. Dari kecil Rianda kenal Abang Mi. Rianda dah anggap Abang Mi sama penting macam Abang Ameer juga.”

Mendengar kenyataan itu entah kenapa membuatkan hati Hakimi berbunga bahagia. Dia rasa dirinya lebih dihargai dalam keluarga tersebut berbanding dengan keluarganya sendiri.

“Oh ya… Rianda lupa. Tadi ibu suruh Rianda panggil abang untuk sarapan pagi. Jom!” Rianda bangkit dari duduknya serta merta.

“Muda-muda dah jadi pelupa. Apalah Rianda ni. Jomlah.” Hakimi turut bangun dan mula mengatur langkah untuk masuk ke dalam rumah. “Ibu masak apa hari ni?”

“Ibu buat Getuk Ubi. Lepas tu ada Lempeng Pisang. Abah pula buat Nasi Lemak.”

“Abah buat Nasi Lemak?” berita sensasi ni kalau Ameer tahu abah memasak.

“Haah… kat gerai Wak Sobri.” Kedengaran tawa nakal Rianda selepas itu. Seronok dia apabila dapat mengenakan Hakimi. “Pagi tadi balik dari surau abah singgah belilah. Percaya sangat abah buat Nasi Lemak. Abah tu goreng telur pun belum tentu reti. Hehehe…”

Hakimi geleng kepala. Budak bertuah ni selamba sahaja kutuk abah belakang orang tua tu.

Mereka sama-sama melangkah menuju ke dapur. Ketika sampai di meja makan ibu baru sahaja siap menuang teh panas ke dalam cawan. Wajahnya serta merta mencorak senyuman menyambut kemunculan Hakimi dan Rianda. Masing-masing terus mengambil tempat duduk selepas itu.

“Abah mana, bu?” soal Hakimi sebaik menghulurkan cawan teh kepada Rianda yang duduk di sebelahnya.
“Abah pagi-pagi lagi dah masuk office,” jawab ibu selamba.

Rianda sudah tergelak-gelak kecil mendengar jawapan ibu. Mana lagi office abah kalau bukan di ladang kelapa sawitnya. Buah-buah kelapa sawit sudah sampai masanya hendak dituai. Jadi awal-awal pagi abah sudah keluar untuk memungut hasil.

“Hakimi, makanlah. Jangan malu-malu. Rumah ibu ni dah macam rumah Hakimi juga kan selama ni.” Ibu menghulur pinggan makan kepada Hakimi. Ada banyak makanan di atas meja. Biar Hakimi pilih sendiri yang mana yang digemarinya. “Rianda, sendukkan Getuk Ubi tu. Bagi Abang Mi rasa. Dah lama dia tak merasa kuih special ibu tu.” Ibu mengarahkan anak gadisnya melayan Hakimi. Getuk ubi ialah makanan berasaskan ubi kayu yang direbus kemudian ditumbuk dengan lesung kayu. Biasanya dimakan dengan sambal ikan bilis atau kelapa parut dan gula. Namun ia tetap sedap jika dimakan begitu sahaja.

“Ala, ibu ni. Tak apa. Hakimi boleh buat sendiri. Ibu makanlah sekali. Janganlah sibuk nak melayan orang sahaja.” Hakimi menegah ibu dari melayannya bagaikan tetamu istimewa.

“Ibu kalau dapat tengok Hakimi makan pun dah terasa kenyang. Tak apa. Ibu masak ni memang untuk anak-anak ibu. Makanlah.” Bagi ibu apabila anak-anaknya sukakan masakan yang disediakannya itu sudah membuatkannya berasa puas dan senang hati sekaligus rasa kenyang biarpun tidak makan sekali.

“Ibu tu memang begitu. Rianda ni kalau balik rumah mesti gemuk sebab masakan ibu sahaja.”

Sekeluarga tertawa di meja makan. Walaupun ahli mereka tidak lengkap suasana tetap meriah.

“Nuha…” tiba-tiba panggilan ibu menarik perhatian Hakimi. Dia menoleh ke belakang. Dilihatnya Nuha sedang berdiri terpacak memandang ke meja makan. “Anak ibu… mari sarapan sama-sama. Hari ini ada Nasi Lemak kegemaran Nuha. Abah belikan tadi. Mari makan.” Ibu memang suka memanjakan anak-anak. Dari Ameer sampai ke Nuha ibu layan sama rata. Bagi ibu anak-anak adalah permata yang paling bernilai. Hakimi pun rasa tempias kasih sayang tersebut biarpun bukan anak ibu.

Nuha berjalan dan mengambil tempat di sebelah ibu bertentangan dengan Rianda tanpa sebarang bunyi. Cawan teh yang siap tersedia diletakkan oleh ibu di hadapan Nuha. Nasi Lemak Sambal Sotong kegemaran Nuha turut sama disediakan di situ. Nuha tidak banyak soal terus sahaja membuka bungkusan Nasi Lemak lalu mula menjamah sebaik doa makan selesai dibaca di dalam hati.

Hakimi yang sibuk memerhatikan adik bongsu Ameer itu hanya tersenyum melihat gelagat Nuha. Nuha memang berbeza dengan Rianda yang peramah orangnya. Nuha tidak pernah bercakap atau berbual dengannya. Memang sukar untuk mendengar suara emas gadis tersebut. Walhal gadis tersebut bukannya bisu. Cuma memang sikapnya agak pelik sedikit berbanding adik beradiknya yang lain.

“Nuha, apa khabar?” Sejak Hakimi sampai ke rumah ini malam tadi baru pagi inilah dia berkesempatan bertemu Nuha.

Nuha sekadar mengangkat kepala dan merenung Hakimi tiga saat sebelum kembali menjamah Nasi Lemaknya.

Rianda mengerling Hakimi sebelum jungkit bahu apabila Hakimi cuba mendapatkan reaksi Rianda terhadap sikap Nuha.

“Nuha, Nasi Lemak Sambal Sotong Wak Sobri tu sedap ya? abang tengok Nuha suka sangat makan.” Hakimi cuba memancing perhatian Nuha.

Ibu dan Rianda hanya menjadi pemerhati. Masing-masing memang sudah masak dengan sikap Nuha yang dingin lebih-lebih lagi dengan orang luar. Biarpun Hakimi sudah biasa berkunjung ke rumah tersebut namun dia tetap dianggap orang asing bagi Nuha. Nuha memang sukar didekati.

“Abang Mi, tadi abang sembang apa dengan Abang Ameer? Dia tahu ke abang ada di sini?” Rianda cuba menghidupkan suasana dengan perbualan. Dia pasti yang Nuha memang tidak akan pedulikan Hakimi. Jadi biar sahaja dia yang melayan tetamu mereka itu.

“Anak bertuah ibu tu baru telefon Hakimi?” Mata ibu membulat. Reaksi terkejut bercampur geram. Sebenarnya rindu itu lebih nyata kerana tanpa sedar ibu seperti cemburu kerana awal-awal pagi Ameer sudah mencari Hakimi.

“Dia telefon sekejap saja tadi, bu. Tak sempat pun nak beritahu dia yang Hakimi di sini. Dia memang sibuk sejak kebelakangan ni. Tempohari pun kebetulan saya ada di Kuala Lumpur baru dapat jumpa dia,” jelas Hakimi tidak mahu keluarga Ameer salah sangka.

“Rasanya dah lama sangat Rianda tak jumpa Abang Ameer. Setiap kali dia pulang pun mesti masa Rianda di kolej. Kali terakhir jumpa masa hari raya tahun lepas. Hari raya baru-baru ini pula Abang Ameer balik masa Rianda dah pulang ke kolej.” Rianda seolah-olah sedang meluahkan perasaannya.

“Abang kan sibuk. Dia kan artis.” Ibu yang sedang menguis-nguis nasi lemak di pinggan Nuha seakan-akan menyindir orang yang tiada di meja makan.

“Ibu ni… kan abang tak suka orang panggil dia artis,” Rianda membela Ameer.

Nuha mengalihkan tangan ibunya yang cuba mencicip sotong di nasi lemaknya. Namun ibu sempat juga menyuap sesudu nasi lemak Nuha. Nuha tarik muka masam tetapi tidak dipedulikan ibu.

“Sama sahaja. Jadi selebriti pun glamour macam artis juga. Glamour sampai lupakan ibu.” Nampak sangat yang ibu memang sedang merajuk dengan Ameer.

“Ibu janganlah cakap macam tu. Abang cuma sibuk kerja. Belum sampai tahap jadi Si Tanggang yang derhaka tu lah.” Rianda tetap mempertahankan abangnya. Dia tahu ibunya itu bukan marahkan Ameer tetapi sebenarnya merindui anak lelakinya lantas Rianda cuba memujuk. “Abang Ameer tu walaupun dia jarang balik tapi dia tetap tak lupa hubungi ibu kan. Jadi ibu janganlah kecil hati sangat.”

Ibu kembali tersenyum. Dia percaya dengan kenyataan Rianda. Ameer tidak pernah lupa akan tanggungjawabnya terhadap keluarga biarpun jarang pulang sejak bergelar selebriti.

“Saya faham. Ibu cuma rindukan dia.” Hakimi hanya mampu tersenyum melihat gelagat kedua beranak itu. Disebabkan Ameer satu-satunya anak lelaki dalam keluarga secara tidak langsung dia menjadi harapan keluarga.

“Nuha pun…”

Serentak tiga pasang mata tertumpu kepada Nuha yang tiba-tiba bersuara. Hakimi yang paling teruja kerana baru pertama kali mendengar suara Nuha sejak dia sampai di rumah ini malam tadi.

“Nuha nak jumpa Abang Ameer.” Sebaik menuturkan ayat tersebut Nuha bangkit dari kerusi. Nasi lemak yang tinggal sisa ditinggalkan kepada ibu yang suka mengacau makannya. Teh panas hanya dihirup seteguk sebelum langkahnya diatur perlahan meninggalkan meja makan.

Masing-masing hanya tergamam melihat susuk tubuh Nuha yang meninggalkan mereka begitu sahaja. Kata-kata terakhir Nuha itu bagaikan ayat penutup pada perbualan mereka tentang Ameer. Mereka tidak lagi berbual tentang Ameer selepas itu. Namun begitu Hakimi tahu keluarga ini sangat menyayangi Ameer. Termasuklah Nuha. Nuha yang dingin dan tidak suka bercakap itu akhirnya membuka mulut apabila topik Ameer dibicarakan. Tiba-tiba Hakimi mendapat satu idea bernas untuk membantu Ameer menyelesaikan masalahnya…

Bersambung...


No comments: