Kawan2 yg saya Sayang

Wednesday, June 9, 2010

Angel In The Devil Suit 1 ::Bab 1::

BAB1
“SIAPA nama awak?” lelaki pertengahan usia itu menyoal.
“He?” si gadis bersanggul dua kiri dan kanan yang sedang berkhayal itu terpinga-pinga dengan soalan tersebut.
“I said your name… nama awak?” soalan tersebut diajukan semula.
“Owh… err, na-nama s-saya…” akibat rasa gugup yang sukar dikawal dia seakan telah terlupa dengan namanya sendiri apabila disoal oleh lelaki itu.
“Bertenang. Awak tak perlu rasa tertekan. Saya cuma tanya siapa nama awak.” Guru lelaki itu cuba menenangkan pelajar barunya yang nampak begitu gemuruh.
“Ca-Camily… Miyazaki… M-Martinez…” Suara perlahan gadis itu masih ada unsur-unsur ketakutan. Matanya mencuri pandang pada guru lelaki itu takut-takut. Dia nampak nama ‘Stein’ terpampang pada tanda nama pada poket baju kemeja lelaki itu.
“Er… Camily? … Camily apa?” guru tersebut menyoalnya semula. Kali ini dengan wajah senyum yang berniat mahu melunturkan gugup pelajarnya itu.
“Camily Miyazaki Martinez, sir,” ulang Camily semula dengan lebih jelas.
“Okey, Camily…” Guru lelaki berkaca mata itu membetulkan letak cermin matanya sebelum menegakkan tubuhnya semula. “Saya bawa awak ke kelas sekarang.” Dia mula mengatur langkah.
Camily menuruti langkah guru lelaki tersebut untuk menuju ke kelasnya. Hari ini adalah hari pertamanya di kolej ini. Kawasan luar kota. Jauh dari keluarga. Dan tinggal bersama makcik yang membencikan. Huh… itu hukuman kerana melanggar peraturan keluarga. Kau bernasib malang, Camie… bisiknya kepada diri sendiri.
Sebaik Camily masuk, kelas yang haru biru dengan ragam pelajarnya tadi bertukar suasana. Semua senyap dan menumpukan perhatian kepada seorang pelajar baru yang masuk bersama Cikgu Stein. Seperti tadi sekali lagi Camily memperkenalkan dirinya di hadapan kelas.
“He-He-Hello, my name is… Camily Miyazaki Martinez. Call me Camie…” Sejenak dia mengerling pada Cikgu Stein. Cikgu Stein membalas pandangannya sebelum mengarahkan Camie meneruskan ucapannya melalui isyarat mata.
 “Sila tunjuk beri ajar,” sambungnya pantas sehingga tidak sedar yang ayatnya sudah terbalik. Dia menundukkan tubuh 90° selama lebih kurang tiga saat sebagai tanda hormat kepada rakan-rakan barunya.
Semua pelajar di dalam kelas tersebut terpinga-pinga melihat gelagat pelajar baru tersebut. Begitu juga dengan Cikgu Stein. Guru lelaki itu hanya menggeleng-gelengkan kepala. Masing-masing ada tanggapan tersendiri terhadap pelajar baru itu.
“Gadis ini bukan saja nampak asing malah juga pelik. Entah dari planet mana dia berasal.”
“Bahasa yang dia cakap tunggang langgang. Macam ayam bercakap bahasa itik.”
“Tak payahlah nak tunduk hormat macam tu pada kita semua. Dia ni terlebih-lebihlah pulak.”
“Kamu boleh duduk di tempat kosong di sebelah Dew Jeremy,” kata Cikgu Stein menghentikan soksek-soksek para pelajarnya ketika itu.
Mata Camie terarah pada tangan Cikgu Stein yang menuding ke arah hujung kelas. Camie nampak tempat duduk kosong di sebelah seorang pelajar lelaki yang membenam muka di meja dengan gaya tangannya yang seperti superman sedang terbang. Dah terbang sampai ke mana agaknya tu. Huhh… selamba saja tidur dalam kelas. Langsung tak hormat cikgu di hadapan. Gumam Camie sendirian sambil melangkah pergi ke tempat duduknya.
Kelas berjalan dengan lancar. Selepas suku masa pertama Camie mengerling sekali lagi ke sebelah. Pemuda tadi masih lena. Budak ni tidur ke mati? Kenapa guru-guru yang masuk ke kelas ni macam tak kisah dengan perangai dia? Camily benar-benar tidak faham.
Kring~!!
Loceng rehat berbunyi. Si dia tiba-tiba tersedar. Dia menggeliat sepuasnya sebelum mengangkat muka. Camie menjelingnya sepintas lalu. Bangun juga kau akhirnya. Ingatkan kau nak tidur sampai hari kiamat.
“Kau siapa?” soal lelaki itu tiba-tiba.
Camie memusing kepala memandang si penanya… dan dia tergamam memandang wajah yang sedang berkerut itu. Biji mata Camie terbuntang memandang pemuda yang baru bangkit dari beradu itu.
Tak mungkin… betulkah apa yang sedang aku lihat sekarang? Dia hidup kembali? Mustahil! Orang yang dah mati mana boleh hidup semula. Tapi… tapi dia betul-betul sama… sangat sama!
“Taiko Jeremy, jom makan!” pekik seorang pelajar lelaki dari lawang pintu.
Camie menoleh kepada pelajar tersebut sekejap sebelum merenung Jeremy kembali. Jeremy… nama dia Jeremy juga? Aku bermimpi ke? Camie pejam mata rapat-rapat. Kemudian dia celikkan mata besar-besar. Berharap dia sedang bermimpi sekarang. Namun orang di hadapannya masih wujud. Camie menggeleng kepala. Tidak! Ini mustahil!
Pemuda bernama Jeremy itu pula sedang memandang Camie dengan pelik. Langsung tidak dihiraukan teman-teman yang memanggilnya tadi. Dia lebih tertarik untuk menyoal siasat gadis yang tiba-tiba duduk di sebelahnya itu.
“Woi, kau ni siapa?” tanya Jeremy kasar.
“Hah?” Camily kalut. Terpinga-pinga kerana asyik memikirkan wajah dan nama pemuda itu yang sama dengan seseorang yang dikenalinya sebelum ini.
“Dew, dia pelajar baru kelas kita,” sampuk seorang pelajar di hadapan Jeremy.
“Siapa benarkan dia duduk di sebelah aku?” soal Jeremy kepada Phim yang sedang membuka bekalan makanannya di atas meja.
Speak english if you want her to understand you.” Phim tidak menjawab pertanyaan Jeremy sebaliknya menjelaskan perkara yang sepatutnya kepada Jeremy.
Jeremy menjeling dingin pada Phim sebelum kembali ke arah Camie “Hei, girl… why are you looking me like that?”
“Er… err… so-sorry.” Camie masih gugup dan terkejut. Hanya itu yang mampu dilafazkannya oleh mulutnya.
“Silly girl with the weird dress up,” kata Jeremy perlahan sebelum bangkit meninggalkan tempat duduknya.
Camily mengetap bibir. Celaka! Sopan sungguh sapaan dia. Sekarang aku mula percaya yang dia bukan Jeremy ku yang mati dua tahun lalu. Mereka berdua sangat berbeza. Macam langit dengan bumi. Camie angkat punggung dan beredar meninggalkan kelas untuk ke kantin. Dalam hati masih meluap-luap marahnya terhadap si pelanduk dua serupa Jeremy Oghio Khitto, kekasihnya yang sudah berada di alam lain itu.

No comments: