Kawan2 yg saya Sayang

Thursday, June 10, 2010

Angel In The Devil Suit 1 ::Bab14::

BAB 14
DUDUK tidak kena. Berdiri tidak kena. Berjalan lagilah tidak kena. Tak sangka di pekan kecil ni pun ada tempat-tempat hiburan macam ini. Apa aku nak buat sekarang? Aku dah masuk ke kawasan larangan untuk budak bawah umur.
Ini bukan setakat berani tapi dah super berani apabila seorang Camie masuk ke pusat video game dengan pakaian seragam kolej. Memang nak cari nahas kalau tiba-tiba polis datang tangkap aku dengan Dew… eh, chop! Mungkin si gangster ni selamat sebab dia dah tanggalkan pakaian seragamnya. Aku seorang saja yang masih lengkap dalam pakaian seragam. Hwa~ aku nak balik~!
“Dew…” Camie mencuit bahu Jeremy@Dew yang sedang menumpukan perhatian menyerang musuhnya. “Dew!” Jerit Camie di telinga Dew.
Dew menjeling marah kepada Si Hodoh.
“Nak apa?” balasnya kasar.
“Nak balik!” jawab Camie yang turut meninggikan suara kerana suasana bising dalam pusat game berkenaan.
Heh, baru lepak kat pusat game dah surrender. Belum lagi aku bawa dia pergi clubbing ke… banyak cantik dia nak ajak aku balik macam tu saja. Tidak semudah itulah, Si Hodoh.
“Kau pegang ni.” Dew menyerahkan pistol di tangannya kepada Camie. “Kalau kau dapat tembak ketua penjahat dalam game ni, kita balik,” kata Dew memberikan cabaran kepada Camie.
Camie berdiri menghadap skrin. Wajah Dew sekali-sekala di jelingnya. Menyesal aku ekorinya senyap-senyap tadi. Akhirnya aku terpaksa ikut dia betul-betul dan dia telah bawa aku ke tempat yang tidak sepatutnya seorang pelajar berada pada waktu ini.
Nak aku tewaskan ketua penjahat dulu baru boleh keluar dari sini… tak mungkin. Jangan kata bapak penjahat, anak buah penjahat pun belum tentu aku dapat shoot… oh, ya, kalau nak tewaskan ketua penjahat sepatutnya aku tembak saja lelaki di sebelah aku ni. Dia kan penjahat juga. Ketua Nam Jahanam!
“Hoi, apa tunggu lagi! Cepatlah shoot!” sergah The Devil.
Terhenti khayalan Camie yang sedang bercadang mahu menembak Dew tadi. Dia mengacu pistol ke arah skrin. Baiklah… tembak, tembak, tembak… ala~ satu pun tak kena. Tak apa, kita tembak lagi. Tembak, tem…
Pap!
“Woi, Si Hodoh!” Dew memukul kepala Camie. “Tembaklah betul-betul, bodoh!”
Nah kau sebijik! Kasar tak ingat mamat ni sound aku. Mujur saja dia tak mencarut yang bukan-bukan. Dasar ketua penjahat…
“Kau ni lembab. Otak tak boleh pakai. Bagi aku sambung baliklah!”
Akhirnya Dew mengambil semula pistol dari tangan Camie. Camie menunduk kepala sambil mencemikkan muka. Bengkek
“Mari aku ajar macam mana nak shoot.”
Camie angkat muka semula dan memandang Dew.
“Waktu kau acukan senjata pada musuh, kau tak boleh ada perasaan simpati. Kau mesti bersifat kejam dan berniat nak hapuskan musuh kau.” Dew mengerling Camie. Memastikan yang Camie sedang mendengar penerangannya.
Camie yang sedang mendengar itu terus memproses setiap penerangan Dew… Patutlah dia terror. Rupanya sebab sifat kejam dan niat membunuh memang semula jadi ada dalam dirinya. Grr~ menakutkan…
“Ataupun kau bayangkan saja sesiapa yang kau benci. Kalau kau benci seseorang mesti kau nak hapuskan dia kan.” Camie mengangguk. “Dengan cara ini juga kau boleh lepaskan geram… kalau tak dapat belasah orang yang kau benci tulah.”
Hmm… maknanya kalau aku benci kau, aku boleh tembak kau dengan cara macam ni lah. Tapi aku tak sampai hati nak tembak kaulah, Dew. Sebab kalau aku tembak dan bunuh kau, tak bolehlah aku tatap wajah Jeremy(The Angel) lagi.
“Pegang ni…” Dew mengambil tangan Camie lantas digenggamnya pada pistol tadi. Dew berdiri di belakang Camie menunjukkan cara yang betul mengacukan senjata. “Pandang tepat pada musuh yang kau nak tembak.”
Camie nampak gugup. Matanya menghala ke skrin tapi tak tahu apa yang sedang dipandangnya kini. Dew sangat dekat dengannya. Tangan lelaki itu sedang memegang kemas pergelangan tangannya. Kepala Dew juga sangat rapat dengan muka Camie.
Dup! dap! dup! dap!... jantung Camie rancak bergendang. Pandangan Camie semakin hilang fokus dan akhirnya dia pejamkan mata sebab tak mahu terpandang wajah Dew dalam jarak yang sedekat itu.
Pap!
“Woi, kalau kau pejam mata macam mana nak tembak musuh.” Dengan selamba dan tiada perasaan Dew menepuk dahi Camie.
Camie celik semula. Memandang Dew dengan ekor mata.
“Kau dengar tak penerangan aku tadi?” soal Dew.
Camie angguk bertalu-talu biarpun sebenarnya dia bukan fokus sangat dengan apa yang Dew bebelkan.
“Cepatlah shoot,” kata lelaki itu. Dia masih berada dalam kedudukan tadi tanpa sedar akan perasaan yang sepatutnya dia patut rasa sekarang.
“Terlalu rapat,” kata Camie dengan riak wajah yang masih lagi takut.
“He?” Dew tidak jelas.
“Kita terlalu rapatlah!” ulang Camie dengan kuat.
Rapat? Sejenak Dew memerhati dimana dia berdiri sekarang. Ahh~ memang sangat rapat. Tangan yang sedang menggenggam tangan Si Hodoh segera dilepaskan. Dan serentak dengan itu juga dia menolak Camie bagi menjarakkan kedudukan mereka berdua.
Adoi… Camie hampir terjatuh akibat ditolak oleh The Devil. Teruknya. Kalau ya pun terkejut janganlah tolak aku macam ni.
Terasa segumpal darah hangat naik ke wajahnya kini. Mungkin tiada yang perasan wajah Dew sedang merona merah ketika ini. Malu kuasa dua! Macam mana aku boleh terbuat macam tu pada Si Hodoh ni pun tak tahulah. Erk… perasaan apa ni? Kenapa aku rasa lain macam saja setiap kali bersama dengan budak perempuan ni? Ish… tak boleh jadi ni. Baik aku blah cepat.
“Dew!” panggil Camie apabila Dew beredar secara tiba-tiba.
Dew buat tak faham. Pantas dia melangkah keluar dari pusat game tersebut. Terkial-kial Camie mengejarnya.
“Dew, tunggu aku!” jerit Camie.
Dew sudah berada di luar kawasan tersebut. Dia masih lagi terus berjalan. Namun langkahnya diperlahankan sedikit bagi membolehkan Camie mengejarnya. Kedua belah tangan diseluk ke dalam poket seluar. Camie yang berjaya mengejarnya tadi berjalan beriringan di sebelahnya. Dew sekadar mengerling Camie dengan ekor matanya.
Ada sesuatu yang aku tak faham tentang budak pelik di sebelah aku ni. Kenapa dia masih nak ikut aku? Aku kan jahat. Suka buli dia tapi kenapa dia masih nak ikut aku? Dia kan tak suka aku panggil dia Si Hodoh tapi kenapa masih ikut semua yang aku suruh? Semua orang takut dengan aku. Dia ni macam pengecut tapi kalau dia takut kenapa masih sangatberani jalan rapat-rapat dengan aku? Tak takut ke dengan taiko macam aku ni. Betul-betul pelik…
Err… dan kenapa aku rasa lain macam setiap kali bersama dengan dia? Kadang-kadang hati ni berdebar-debar. Kadang rasa seram sejuk (Si Hodoh ni manusia ke hantu?). Kadang kala tak pasal-pasal saja rasa muka aku ni macam kena simbah darah hangat. Malu sangat-sangat.
Dew jeling lagi pada Camie di sebelah. Gadis itu sedang menjilat bibirnya yang kering. Perasan dirinya sedang diperhatikan oleh jejaka di sebelahnya, Camie segera menoleh. Membalas kerlingan lelaki itu dengan senyuman.
Dew cepat-cepat membuang muka ke hadapan semula. Gila! Apasal senyum pada aku tiba-tiba. Sengal betul Si Hodoh ni… erm, Si Hodoh? Tak baik aku panggil dia macam tu. Dia kan ada nama yang cantik dan sedap. Err… tapi apa nama dia? Panjang sangat dan aku lupa pula sebab dah biasa panggil dia ‘Si Hodoh’. Ah~ lantaklah. Panggil jelah ‘Si Hodoh’… walaupun sebenarnya dia bukannya hodoh sangat pun… rasanyalah. Selalunya budak mix blood ni cantik tapi kenapa Si Hodoh ni nampak biasa sangat? Hurm… barangkali kecantikan aslinya tersembunyi dek penampilan peliknya itu.
“Hari dah lewat senja. Apa kata kita balik sekarang,” usul Camie.
“Kau pergilah balik sendiri. Apasal nak ajak aku pula,” balas Dew.
Camie ketap bibir sambil melirik kepada lelaki di sebelahnya. Kalau aku ni berani sangat, taklah aku ajak kau teman aku balik sekali. Teruk betul The Devil ni. Dia tak sedar ke yang hari dah nak masuk malam sekarang ni dan ini bahaya bagi seorang gadis pulang sendirian tau.
“Aku ada hal sekarang dan kau balik saja sendiri. Aku tak dapat temankan kau,” kata Dew tanpa memaling wajah kepada Camie.
“Kau nak pergi mana lagi? Aku ikut kau.”
“Aku tak nak bawa kau. Kau ni menyusahkan.”
“Ala~ bolehlah, Dew.” Camie separuh memujuk.
Hish… apahal dengan dia ni. Orang tak nak bawa tu tak nak bawalah. Yang dia sibuk nak juga ikut tu pasal apa? Ergh… tekanan sungguh berjalan dengan Si Hodoh ni.
“Aku nak balik tapi aku takut balik sendiri. Hari dah gelap.”
Huhh~ jadi inilah sebabnya… pengecut betullah dia ni. Tapi masalahnya aku memang tak boleh nak pergi temankan dia. Nanti tak pasal-pasal aku terlewat pergi kelas. Tapi masalahnya kalau apa-apa terjadi pada Si Hodoh, aku juga yang akan dapat masalah. Yelah sebab aku suspect terakhir yang dilihat bersama-sama mangsa. Betul tak? Jadi apa patut aku buat sekarang?
“Bolehlah Dew. Aku ikut kau ya,” pujuk Camie.
“Tak boleh, tak boleh, tak boleh!” tegas Dew. Dia menyeluk poket seluar dan mengeluarkan dompetnya. Beberapa keping not kertas dikeluarkan dan dihulurkan kepada Camie. “Kau ambil ni, lepas tu pergi ke bus stop depan tu. Pergi tahan teksi dan balik sendiri.”
Teruknya… ini serupa saja aku balik sendiri. Tak payah bagi duit pun aku boleh bayar tambang teksi tau. Jahatlah Dew ni. Kalau Jeremy dulu mesti dia akan hantar aku pulang. Siap sampai depan pintu rumah lagi.
“Kau faham tak apa aku cakap ni?”
Camie mengangguk perlahan.
“Jadi apa lagi… ambil sajalah duit ni dan pergi berambus cepat,” kata Dew sambil menarik tapak tangan Camie untuk menerima duitnya.
Kemudian dia beredar pergi meninggalkan Camie sendirian. Camie merenung belakang Dew yang melangkah meninggalkannya dengan perasaan bengang yang semakin bersarang.
Kalaulah aku ada satu kuasa, pasti aku akan ajar si jahat ni. Tapi apakan daya. Dew is Dew… tak mungkin The Devil akan berubah jadi The Angel macam mendiang Jeremy.
Camie memusing tubuh dan mula berjalan menuju ke perhentian bas yang tidak jauh dari situ. Biarpun perasaan takut menyelubungi hati, digagahkan jua langkahnya. Moga-moga cepatlah dapat teksi.

No comments: