Kawan2 yg saya Sayang

Tuesday, July 23, 2013

AITDS the sequel :- THE WITCH THAT I LOVE (bab7)

BAB7

Jay meneruskan langkah kakinya menuju ke tempat kediamannya. Crow mengekorinya di belakang. Sesekali kucing tersebut bersaing-saing dengannya. Sebaik tiba di kediamannya dia mendapati pintu rumahnya tidak berkunci. Dia pelik. Dia yakin telah mengunci pintu sebelum keluar rumah pagi tadi. Dia mengesyaki sesuatu. Dengan perlahan-lahan dia memulas tombol pintu dan masuk ke dalam dengan berhati-hati.
Sejurus dia masuk matanya terpana sebaik melihat keadaan ruang tamu rumahnya yang telah berubah. Daripada semak macam tongkang pecah, kini telah kemas dan bersih. Seorang gadis berskirt pendek sedang khusyuk mengemop lantai di ruang tamu. Namun sempat melirik ke arahnya dengan senyuman menawan.
Hello, Jeremy.” Leah berhenti mengemop. Menegakkan tubuhnya sambil merenung tepat ke arah tuan rumah yang baru pulang. Melihat air muka lelaki itu yang dingin sedikitpun tidak menggugat perasaannya untuk bersikap selamba. “Fine, Jay...”
Dia menggeleng. Bukan isu namanya yang dia maksudkan. “Are you trying to suprice me?”
What??? Sekurang-kurangnya kau patut berterima kasih pada aku kan.” Leah berjalan ke arah Jay sambil bercekak pinggang. “But it’s okey… you’re welcome, Jay.” Perli sambil melemparkan senyuman sarkastik untuk tiga saat.
Jay membalas dengan senyuman yang gembira. Dia berjalan menuju ke sofa di ruang tamu. Tersenyum sekali lagi setelah melihat keadaan rumahnya. Terasa bahagia melihat panorama yang indah dalam rumah tersebut setelah dikemaskan oleh Leah.
Leah masih berdiri dan Jay sekadar menjelingnya dengan ekor mata. Sejenak kemudian gadis itu melangkah menghampiri Jay. Tertarik dengan Fanderina, gitar elektrik milik Jay di satu sudut di ruang tamu tersebut lantas sebelum duduk dia sempat mencapai gitar tersebut.
“Apa yang menyebabkan kau obsess terhadap gitar ni, Jay?”
Hei, don’t touch my stuff.” Jay merampas kembali Fanderina dari tangan Leah. “Dan tolong tukar perkataan ‘obsess’ tu kepada ‘minat’.”
“Hmm… macam kau minat pada buku atau macam kau suka pada Crow?” kelihatan Crow sedang bertenggek di sofa tunggal berwarna merah di hadapannya sambil asyik membersihkan bulunya. Itu adalah tabiatnya setiap kali pulang ke rumah selepas puas bermain di luar.
“Macam aku suka pada perempuan. Macam aku sayang pada kau, Leah” dia mencuit hidung mancung Leah sebelum bangun dari sofa.
“Whoa!” tiba-tiba Leah berasa takjub. “Nice shoot, but sorry… aku tak mudah cair.”
Jay tergelak melihat gelagat Leah yang berpura-pura tiada perasaan terhadapnya. Dia meletakkan semula gitarnya ke tempat asalnya sebelum kembali duduk di sisi Leah. Dia merenung roman wajah Leah yang masih tersenyum terhadapnya. Pandangannya tepat merenung sepasang anak mata berwarna hazel milik gadis itu. Perlahan-lahan dia mengusap hujung rambut Leah yang menyentuh sebahagian wajahnya yang mulus itu. Anak rambutnya diselak ke belakang telinga. Sentuhannya mengusap pula pipi Leah. Dalam kesempatan itu dia cuba menikmati wajah ayu gadis tersebut.
Senyuman Leah pudar perlahan-lahan apabila melihat sikap yang ditunjukkan oleh Jay. Dia merenung raut wajah Jay yang seolah-olah menyimpan sesuatu dalam hatinya. “Jay…” Dia memaut lembut pergelangan tangan Jay sebelum merebahkan tubuhnya ke dada Jay. Jay merelakannya. Tubuh Leah didakap dari belakang.
“Aku minta maaf.”
“Untuk apa?” dia mengemaskan dakapannya terhadap Leah.
“Sebab aku tak pernah yakin dengan perasaan kau terhadap aku.” Dia membiarkan sentuhan Jay menjalar di tubuhnya.
“Sebab kau takut kalau aku berubah hati jika aku dapat semula benda yang aku hilang.” Tangan kanannya menyentuh belakang tapak tangan Leah.
Leah mengangguk.
“Kau sayangkan aku tapi kau cuba mengelak dari menyintai aku, Leah.” Dia meramas lembut tapak tangan Leah dan Leah tetap membiarkan perlakuannya.
“Jadi kau boleh decide yang aku sebagai selfish sebab cuba memiliki kau dengan cara kotor.”
“Kenapa pula?”
“Sebab aku tak pernah cuba untuk pulihkan ingatan kau. Aku lebih rela biarkan kau pilih jalan yang salah daripada cuba untuk atasi krisis yang kau sedang alami sekarang.”
Setahun yang lalu takdir telah mencampakkan dirinya ke wilayah ini. Jay tidak tahu apa yang telah berlaku ke atas dirinya sebelum dia pengsan dan dirawat di hospital ketika itu. Doktor mengesahkannya mengidap amnesia dan tanpa sebarang pengenalan diri dia keseorangan mengharungi hari-hari gelapnya. Dia cuma ada sebuah diari dengan nama Jeremy yang ditemui bersamanya ketika dia pengsan. Hanya diari itu sahaja sebagai bahan untuk mengesahkan identitinya walaupun dia langsung tidak dapat mengingati sebarang memori yang tercatat dalam diari tersebut. Dia percaya diari itu kepunyaannya disebabkan sekeping foto Jeremy di dalam diari tersebut.
Nasib Jay sangat baik apabila Leah menemuinya di hospital tersebut sewaktu gadis itu hendak melawat ahli keluarganya yang sakit. Ketika itu emosinya sangat terganggu dan dia hampir cuba membunuh diri. Dia tertekan kerana berada di tempat asing dan tidak mengingati siapa dirinya dan apa yang berlaku ke atasnya sebelum dia terlantar di hospital tersebut. Doktor dan jururawat cuba memujuknya namun gagal.
Leah muncul tepat pada masanya. Leah menghampirinya dan menenangkan dirinya dengan satu pelukan. Kemudian gadis itu senyum kepadanya dan menghulurkan salam persahabatan. Jay cuba memahami siapakah gadis tersebut yang tiba-tiba muncul mengaku sebagai sahabatnya. Dia tidak kenal siapa Leah tetapi dia rasa selesa dan tenteram setiap kali berbual dengan Leah. Sejak dari hari itu Leah datang menemuinya hampir setiap hari. Malah setelah dibenarkan keluar dari hospital, Leahlah yang paling banyak membantunya untuk memulakan kehidupan baru. Bermula dengan tinggal bersama keluarga Leah dan akhirnya setelah mendapat pekerjaan tetap dia mengambil keputusan untuk hidup berdikari di Kota Lisberg ini.
Jay memaut tubuh Leah perlahan-lahan untuk kembali membetulkan kedudukannya. Dia mencapai sesuatu dari bawah meja kopi. Sebuah diari milik seorang pemuda bernama Jeremy diletakkan di hadapannya, di atas meja kopi.
“Aku suka dengan kehidupan aku sekarang. Aku rasa bebas. Aku takut untuk cuba ingat memori aku yang hilang. Aku takut kalau ianya tak seindah seperti yang aku harapkan,” luahnya.
“Jadi ini jawapan untuk persoalan yang kau timbulkan tentang diri kau dan karektor  Jeremy dalam diari ini.” Jay menoleh ke arahnya. “Separuh hati kau mula merasakan yang kau bukan Jeremy, kan Jay.”
“Bukan begitu…” dia memaut tapak tangan Leah dan menggenggamnya dengan erat. “Aku cuma belum sedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan. Aku takut andai suatu hari nanti aku akan kehilangan kau seandainya ingatan aku pulih.”
Yes, you will.” Leah meleraikan genggaman tangan Jay terhadapnya. Dia mencapai sebuah fail di dalam begnya lantas menyuakannya kepada Jay. “Jadi aku dah prepare yang terbaik demi masa hadapan kau. Ini dia.”
“Apa ni?” Jay mencapai fail tersebut lalu dibeleknya.
Leah merapatkan punggungnya kembali di sisi Jay yang sedang membaca satu persatu isi kandungan fail tersebut. Matanya yang turut tertumpu pada fail tersebut sesekali menjeling raut wajah Jay. “Aku tak pasti apa impian kau, Jay. Tapi aku tahu apa yang kau suka jadi aku harap kau takkan lepaskan peluang ini. Aku tak nak kau sia-siakan bakat yang kau ada.” Kepalanya mula dilentokkan ke bahu Jay. “Aku nak kau masuk kolej dan kita belajar bersama-sama.” Tapak tangannya disatukan dengan tapak tangan Jay. “Tentang perbelanjaan ke kolej kau tak perlu risau. Aku akan cari jalan untuk uruskannya.”
“Leah, aku…” dia tidak sempat menghabiskan bicara. Leah sudah angkat kepala dan memintas kata-katanya.
“Boleh tak cuba beri peluang pada aku untuk atasi sifat buruk aku. Aku cuba untuk tidak menjadi selfish dengan menjadikan kau umpama hak milik peribadi aku, jadi tolong terima cadangan aku demi kebaikan masa hadapan kau,” kata Leah dengan tegas.
Jay tahu selama ini Leah sentiasa ada di sisinya. Ketika dia hilang arah Leah muncul menunjukkan jalan. Ketika dilanda krisis besar dalam hidupnya, Leahlah orang yang paling banyak membantu. Dia kehilangan identiti dan tercampak ke sebuah wilayah yang asing dan Leahlah yang paling banyak memberikan semangat kepadanya. Dia sentiasa rasa hidup setiap kali Leah berada disisinya.
“Kau beritahu aku… apa yang boleh mengubah situasi aku jika aku masuk ke kolej?”
A life. Banyak perkara menarik yang akan kau tempuhi kelak. Aku yakin kau akan sukakannya.” Leah senyum dengan penuh yakin. Dia mahu Jay percaya pada dirinya.
“Selain dari itu?”
“Aku nak kau buktikan yang kau masih cintakan aku walaupun ingatan kau akan pulih suatu hari nanti.” Dia tetap ada agendanya tersendiri.
“Kau fikir ingatan aku boleh pulih dengan hanya masuk belajar di kolej?” leretan senyuman di bibir Jay seakan mengejek idea Leah yang tidak masuk akal baginya.
Well… kalau dunia pun boleh terbalik angkara manusia inikan pula ingatan seorang The Devil macam kau. Who knows...” Senyumannya yang penuh makna menggambarkan agenda tersembunyi yang sedang direncanakannya.
Jay cuba menangkap maksud kata-kata Leah namun gagal. Ekor matanya memerhatikan sahaja Leah yang sedang berjalan menuju ke penjuru ruang tamu lalu mengangkat mop dan baldi yang digunakannya tadi menuju ke bilik air. Jay ditinggalkan sendirian memikirkan suatu persoalan tentang masa hadapannya.

**********

“TERIMA KASIH, Shin.”
Setelah hampir sejam menanti sebuah harapan akhirnya Camie berjaya turun ke bawah pokok hasil bantuan Shin. Puas juga dia menghubungi Shin tadi dan tidak berhasil. Rupanya pemuda itu sedang dalam latihan olahraga jadi tidak dapat menjawab panggilan Camie. Mujur akhirnya latihan Shin tamat dan setelah melihat lebih sepuluh miss call yang diperolehinya daripada Camie, Shin segera bergegas mendapatkan Camie.
“Kau okey? Ada cedera kat mana-mana tak?” Shin mengambil berat.
“Cedera?” ekor mata Camie mengerling Shin sambil membersihkan pakaiannya yang kotor. “Cedera di hati,” gumamnya perlahan. Roman wajahnya berkerut. Terbayang-bayang lagi bagaimana teruknya layanan Jay terhadapnya tadi.
“Hei, katakan yang semua ini bukan berkaitan dengan Dew? Or Jay?”
Camie sekadar mengangguk sebelum mengambil tempat di tempat duduk awam berhampiran taman tersebut. Shin mengekorinya.
“Jadi, dari mana kita nak mulakannya?” Shin mengambil tempat duduk di sebelah Camie yang sedang membetulkan ikatan rambutnya. Shin merenungnya dengan penuh minat. Tidak pasti samada berminat terhadap kisah Camie atau terhadap gadis itu sebenarnya.
“Macam mana aku nak percaya yang dia bukan Dew kalau perangai dia saling tak tumpah seperti Dew, Shin?”
“Contohnya?”
“Dew suka kucing. Jay pun bela seekor kucing. Dew suka beri nama binatang lain pada kucingnya. Jay pun sama. Dew panggil kucing dia Bunny. Jay pula panggil kucing dia Crow. Perangai Dew sarkastik dan tak peduli dengan masalah orang lain. Jay pun macam tu juga.”
“Biar aku teka… tadi kau terserempak dengan Jay dan Jay tak pedulikan kau.”
Camie mengangguk sambil mengeluh.
“Dia tak rasa simpati atau nak tolong kau turun dari pokok tu?”
Camie menggeleng. Mengeluh dengan lebih berat. Shin cuba memahami betapa sedihnya perasaan Camie ketika ini.
“Sebenarnya aku cuba selamatkan seekor kucing yang tersangkut di atas pokok tadi. Kemudian Jay muncul dan memanggil kucing itu. Rupanya itu kucing dia. Siapa sangka rupanya kucing tu pun pandai main trick kotor dengan aku. Lepas tu baru aku sedar yang tersangkut di atas pokok waktu itu sebenarnya ialah aku. Aku cuba dapatkan pertolongan dia tapi…” tiba-tiba matanya berkaca-kaca. Sebak.
It’s okey. Aku faham.” Shin menyentuh dan mengusap perlahan-lahan bahu Camie untuk menenteramkan perasaannya. “Aku dah selamatkan kau, kan. Jadi jangan sedih sangat.”
Camie mengangguk sambil menyeka air mata yang hampir menitis di kelopak matanya.


Bersambung...

No comments: