Kawan2 yg saya Sayang

Thursday, August 27, 2009

Belajar Bahasa 2 -Broken Malay

Broken Malay... Hurm~ atau lebih senang nak faham lagi ialah bahasa melayu rojak...

kita biasa menggunakan beberapa perkataan dan ayat yang dicampur aduk @ diubahsuai @ ditokok tambah untuk menyedapkan percakapan seharian kita. penggunaan perkataan tersebut meliputi perbualan harian dan sms... (tidak terkecuali dalam entry blog.. hehe). bahasa rojak ni paling popular digunakan oleh remaja (Kadang sampai mak, bapak, pakcik, makcik start blur bila anak2 bersembang sesama sendiri. sepatah haram tak difahaminya... hehehe, biasalah tu...)


kehidupan Cik Kaseh...
Bila mula bekerja, Cik kaseh bergaul dengan ramai orang dari bermacam bangsa yang ada di Malaysia ni. so secara tak langsung Cik kaseh dapat tangkap serba sedikit percakapan harian bangsa lain seperti india dan cina.

ayat rojak yang best Cik Kaseh belajar tempoh hari...

"Ngo illek tahu." ... Maksudnya ialah 'Saya tidak tahu'

ia adalah gabungan antara bahasa cina+india+melayu...

cool kan... start hari tu Cik Kaseh suka guna ayat ni kalau malas nak jawab soalan orang. yelah, sebab kadang kala kita sangat sibuk dan takde masa nak ambil perhatian pada sesuatu perkara yang bukan tugas dan kerja kita.


P/s : Bertanya seorang anak kepada ibunya di suatu petang di bulan Ramadhan yang damai... "Ma, menu berbuka hari ni kita makan apa?"... dan jawab si ibu, "NGO ILLEK TAHU..."... huhuhu~ parah kalau mak sendiri dah start pakai bahasa rojak bila berbual dengan anak2.



Tulus dari hati…

1 comment:

AVA said...

Salam,

ehem, ehem dalam manuskrip novel jangan buat begitu. :)