Kawan2 yg saya Sayang

Thursday, November 26, 2009

Boys Are Stupid...



Hehehe~... apadaa tajuk entry...

Sorry ye kepada semua boys kat luar sana yang terbaca entry saya...
Cik Kaseh sekadar memetik kata2 Johanna, watak utama dalam novel ni saja.

setelah lebih 3 bulan akhirnya saya berjaya menyudahkan novel ini.
(maaf... saya memang lambat tahap siput)
ala okeylah tu... mujur tak sampai 5 tahun 5 bulan kan.
hehehe~

Saya percaya dan yakin ramai diantara anda diluar sana
dah baca novel ni. (saya je yang lambat)
Dan saya lambat adalah bersebab

sebabnya~~

...
...

Saya tak enjoy dengan buku ni.

Sebelum saya menulis dengan lebih lanjut ingin saya perjelaskan sekali lagi di sini...
Saya bukan seorang pengkritik...
saya bukan si tukang komen...
saya juga bukan seorang hakim yang layak
meletakkan nilai pada karya seseorang...
jauh sakali untuk menjadikan blog ini
sebagai medan untuk menjatuhkan seseorang...

Saya menulis selaku seorang pembaca.
saya hanya meluahkan perasaan terhadap setiap buku
yang saya baca.
Sebagai pembaca yang telah mengeluarkan duit membeli buku rasanya saya berhak
meluahkan perasaan saya.
Saya seorang yang jujur dan saya tidak akan sesekali menulis
sesuatu yang bertentangan dengan hati dan minda saya.
Jadi, harap2 tiada sesiapa yang akan salah sangka dengan
setiap kata2 saya...


Membaca 5 Tahun 5 Bulan...
diawal bab saya sangat happy
melihat gelagat Ana yang menjadi pembantu rumah di rumah En. Latfy
memang seronok.
Lagi2 part bila Ana kena buli dengan Along Serbia tu...
Aiyo~ kelakarlah...
tapi...

Bila sampai part Ana keluar dari rumah En. Latfy
Feeling saya mula down perlahan2

Apasal?
Saya mula rasa bosan
sebab saya mula mengesan yang cerita Hlovate dari
buku pertama yang saya baca sampai buku yang ini...
(saya baca Aa+Bb & Tunas dulu biarpun 5 Tahun 5 Bulan yang keluar dulu)
semuanya lebih kurang sama.

cerita berkaitan dengan girl yang ambil medic,
hero dia pula budak engineer
pas tu lagi girl tu jenis yang suka dengar muzik
stok yang gamble-mamble punya minah
tapi pandai gilelah kan...

Dari segi gaya bahasa, terus terang saya mengaku yang saya suka.
Memang seronok dan tipulah kalau saya tak gelak
langsung dengan setiap bahasa yang Hlovate tulis.
Tapi saya tetap tak puas.
(memang susah nak puaskan hati semua orang... betul tak)
Bagi saya, secara peribadilah
jalan cerita novel ni agak mendatar.
Hlovate bagai menulis sebuah jurnal kehidupan seorang gadis (Johanna)
Dan saya bukan penggemar novel genre sebegini.
Saya lebih suka sesebuah cerita yang punya klimak yang tinggi
dan penamat yang mengejutkan.

membaca novel ini, saya dah boleh agak apakah penamat jalan ceritanya.
Walaupun kelihatan Ana dan Along main tarik tali dalam soal hati dan perasaan
tapi saya tahu ia mesti akan tamat dengan penyatuan kedua pasangan tersebut.

Secara keseluruhan, novel ini bukanlah teruk sangat.
Walaupun jalan ceritanya kurang menarik minat saya membaca
namun pengisian dan kelainan yang cuba dibawa oleh Hlovate pada saya agak menarik.
mana pernah baca novel yang tiba2 ada resipi kat m/s akhir novel.
hmm~ unik tu. insyaallah nak cuba resipi Peach Cobbler tu.


Selingan... sila sambung tajuk entry...
... some man too... kihkihkih~





No comments: