Kawan2 yg saya Sayang

Sunday, April 24, 2011

Cerita Belakang Tabir - Angel In The Devil Suit (AITDS)

Haila... bagus betul kan Cik Kaseh ni... e-novel dah sampai bab 20++ baru nak wat entri belakang tabir kan...

hurm...sorry sesangat pada followers yang baru nak tertarik baca e-novel AITDS2 tp mood terus spoiled sebab tak dapat baca yang 1st season enovel ni... gomen gomen gomennasai~~~

tujuan asal saya menulis sebenarnya sebab nak dapatkan kepuasan. menulis demi diri sendiri. tak sangka dalam nak syok sendiri buat novel.. ada juga yang sudi membaca... terima kasih pada followers semua yang setia mengikuti perkembangan enovel cik kaseh. <--ade ke?insyaallah adalah tu...

Berkaitan dengan back story AITDS1... kisah ni konfliknya lebih kepada The Devil yang menjadi tuan kepada hambanya Camie yang sering dipanggilnya dengan gelaran Si Hodoh.

Terwujudnya watak Dew yang super evil dan Camie yang super lembab dan selalu kena buli adalah apabila mata saya sering disajikan dgn drama2 korea/Taiwan dan lambakan novel dan e-novel yang berkaitan dgn watak heronya yang bad boy/berlagak/kaya raya/handsome tahap maut/tapi macam poyo2 jd nakal sebab suke pada watak heroin yang kononnya good girl tapi miskin/lemah tapi berhati waja/heroin tu juga seorang yang berani menentang hero yang bongkak... <--sape yang tak perasan dengan situasi kebanyakan novel dan e-novel camni sekarang, korang memang tipulah...hahaha~~~

Dengan rasa rendah dirinya saya mengaku pada mulanya saya suka dengan cerita sebegini(terpengaruh dengan BOF lah ni)... tapi sebenarnya Cik Kaseh mula terfikir, kalau dah evil tu biarlah betul2 evil tahap puaka... n kalau hero tu anak orang kaya yang berpengaruh dan kacak sekalipun tak mungkin dia seorang yang sangat sempurna macam dalam B.O.F. tu kan... Maka terhasillah watak Dew Jeremy Orbido yang sememangnya anak orang kaya yang berpengaruh lagi kacak... TAPI this guy seorang The Devil yang berhati dingin macam ais. suka membuli insan yang lemah. tak pernah berbaik2 dengan teman sekolej. Cikgu n principle pun tak berani tegur dia. Dia selalu hidup dengan dunianya sendiri dan buat kolej tu macam kolej makbapaktoknenek die yang punya n boleh datang pada bila2 masa yang dia suka. tak siapa yang berani berkawan dengan Dew sebab mesti akan jadi hamba mamat ni je karang.

Miura Haruma as Dew Jeremy Orbido (The Devil)


diz guy sangat teruk bukan? tp saya tak faham kenapa watak ni tetap dicintai oleh kebanyakan pembaca??? huhuhu~~~... okey, saya tahu kenapa ramai yang fall in love dengan watak Dew... sebab disebalik sikap luaran Dew yang trouble, pemuda ini sebenarnya dahagakan kasih sayang tapi dalam masa yang sama sedang berperang dengan jiwanya sendiri yang mula tidak mempercayai ibunya akibat suatu insiden yang membabitkan teman baiknya suatu ketika dahulu(cam nak tolong peluk Dew je waktu dia menangis kesepian). Biarpun Dew nampak dingin namun dia seorang penyayang terutama pada binatang(lelaki yang sukakan binatang terutama kucing sangat sweet kan?). sikapnya sangat cerewet terhadap makanan(boleh jd pengkritik tetap kalau kita masak untuk dia..kritik je bukan kondem tau). penampilannya ala2 pelajar bermasalah dan taiko gangster tapi sebenarnya dia antara pelajar cemerlang di kolej dan seorang budak yang tidak pernah lekang dengan buku(gangster yang ulat buku...huhu). Dew seorang protector dan mentor terbaik. Walaupun layanannya terhadap Camie sangat kasar dan kejam namun dia ada sebab yang kukuh untuk bertindak begitu. Dia nak ubah sikap Camie yang lembab tu..(haaaaa~~~ini part hero idaman cik kaseh...evil dengan niat yang baik...<--syok sendiri)...~macam cik kaseh pun dah jatuh hati pada watak Dew je ni~

Aragaki Yui as Camily Miyazaki Martinez (Camie)


 Okey...cik kaseh nak cerita pasal watak heroin pula... gadis bernama Camily Miyazaki Martinez ni pula memang heroin paling worse pernah cik kaseh create. Dia ni biasa2 je. senang cerita bukanlah katagori gadis cantik, tapi Dew panggil dia Si Hodoh sebab Camie ni suka dress-up pelik2 & selalu tak kena gaya(dengan watak seperti ini sebenarnya cik kaseh nak beritahu pembaca bahawa 'cantik' itu sangat subjektif. Camie ada kecantikan lain yang membuatkan Dew tertarik padanya). Camie seorang yang clumsy dan kelam kabut (sometime sikap macam ni nampak comel..hehehe). Camie seorang yang lambat pick-up bila belajar tapi jenis yang berusaha keras untuk buat yang terbaik. thats why lah dia boleh bertahan dengan kekerasan The devil. Watak Camie berubah dari seorang yang lemah pada mulanya menjadi seorang yang berani pada akhirnya setelah berjaya didesak dengan rejim yang dilakukan oleh Dew.

Miura Haruma as Jeremy Oghio Khitto (The Angel)


Selain The devil wujud juga watak The Angel, kembar kepada watak utama yang telah mati. Jeremy Oghio Khitto merupakan kembar yang tidak pernah ditemui Dew. Walaupun sikap Jeremy dan Dew bagai langit dengan bumi namun jiwa mereka satu. mereka bersatu dalam ilusi kerana Dew hanya mengenali Jeremy setelah kematian kembarnya itu. Melalui sebuah diari milik Jeremy, Dew mula hidup sebagai pasangan kembar Jeremy tanpa pengetahuan sesiapa. Jeremy banyak menulis mengenai impian dan cita2nya serta kehidupan peribadinya bersama orang2 kesayangan disekelilingnya. melalui diari tersebut juga Dew mengetahui suatu rahsia besar disebalik takdir hidupnya dan Jeremy yang sengaja dipisahkan oleh keluarga masing2 disebabkan kepentingan peribadi orang tertentu.

adakalanya rasa macam tak seronok kalau tiada watak jahat yang menggangu gugat hubungan hero dan heroinnya kan. biasanya watak pembantu yang jahat ni mesti akan suka pada watak hero/heroin dan dalam masa yang sama akan menjatuhkan watak utama demi kepentingan peribadi. watak ini akan digambarkan sebagai seorang yang sangat jahat sehingga kita akan rasa sangat simpati pada watak utama. (biasa sangat ada watak macam ini dalam drama2 Korea/Taiwan dan Indon (jarang ada dalam drama jepun)... Walaupun watak begini sangat klise namun kewujudanya amat penting dalam menghidupkan sesebuah cerita. TAPI sebenarnya Cik Kaseh ada persepsi tersendiri terhadap watak begini. SANGAT TAK SETUJU dengan watak jahat yang sangat jahat. Bagi saya... TIDAK MUSTAHIL MANUSIA MENJADI BAIK DENGAN SEBAB TAPI TIADA MANUSIA MAHU MENJADI JAHAT TANPA SEBAB.

Maka wujudlah watak Madam Juwiette yang dibenci oleh kebanyakan pembaca. namun disebalik diri sebenar Madam Juwiette ada sesuatu yang ditakutinya saban waktu. Dia menjadi seorang yang kejam hanya kerana terlampau menyayangi Dew. Dew adalah segala-galanya buat Madam Juwiette. Mungkin ada pembaca yang memandang serong sikap jahat madam Juwiette namun disebalik sikap kental, berani dan kejam Madam Juwiette, wanita tersebut sebenarnya hidup dalam ketakutan. Dia takut seandainya Dew akan meninggalkannya. oleh sebab itu dia semakin obses untuk menghapuskan sesiapa yang cuba menghampiri anaknya.

Toda Erika as Leah (The Queen Of Pirates)


Selain watak Madam Juwiette yang dibenci pembaca, wujud satu lagi watak sampingan yang mungkin agak dibenci pembaca... tapi Cik Kaseh sukakan watak Leah The Queen of Pirates, The Devil versi perempuan yang dalam diam sebenarnya turut menyukai Dew. Gadis ini adalah rakan sekutu Dew setiap kali mereka membuli pelajar yang lemah terutama Camie. Seorang yang cantik tetapi garang. dia ada 2 orang sahabat, Dya dan Mandy... group mereka ala2 macam group Hibari4 dalam drama Hana-Kimi lah...tapi taklah segedik Hibari4 tu sebab gang Queen of Pirates ni jenis yang nakal dan suka membuli budak. kadang tu ala2 Charlie's Angel pun ada gak.

menyentuh tentang watak Lelaki Tuan Kedai yang akrab dengan Dew dan merupakan satu2nya watak yang paling memahami Dew, sebenarnya lelaki tua ini merupakan bekas butler kepada Madam Juwiette suatu ketika dulu. disebabkan dia pernah menjadi orang kepercayaan Madam Juwiette maka tiada sebab untuk wanita itu menghapuskan lelaki tersebut. Malah adakalanya Madam bergantung pada Lelaki Tuan Kedai dalam menangani masalah Dew. kredit lebih kepadanya juga apabila Dew yang sangat cerewet dalam bab pemakanan itu hanya sukakan masakan yang dimasak oleh lelaki tersebut. cukup mudah untuk menambat hati remaja tersebut jika kita tahu selera tekaknya.

hurm...rasa2nya panjang tak cik kaseh membebel dalam entri kali ini? huhuhu~~seronok je tangan ni menaip. mesti penat nak baca cik kaseh merapu kan...tak apa. tak baca pun tak mengapa. entri syok sendiri ni takut akan buat orang menyampah je...



RALAT : AITDS2 telah saya tarik semula penerbitannya dari blog ini untuk tujuan rombakan. Novel ini akan terbit pada Nov'11. Kepada followers E-novel AITDS anda wajib untuk mendapatkannya di pasaran kerana bahagian akhir versi E-novel adalah 100% peratus tidak sama dengan edisi buku.

RALAT II : AITDS2 : The Sequel yang bertajuk THE WITCH THAT I LOVE telah saya upload di blog ini... jemput baca kepada semua peminat Dew dan Camie. link saya telah sisipkan di side bar. =)



15 comments:

Yong said...

I'M ONE OF YOUR FOLLOWER.hehehe
ha kaseh, ni promosi cam cikgu-cikgu kat sekolah je nih--'tolong jangan beli buku velvet esprada'
cikgu kat sekolah pun wat gaya cam tu gak.
bila kengkawan dlm kelas bising dia ckp 'ha cakap lah puas2,jangan berhenti, cakap..cakap..ni apasal diam ni..'hehehe ayat perli yang boleh wat students diam.hahaha.

Kaseh Esmiralda said...

hehehe~~
tapi ini memang serius...
sebab cik kaseh dapat information pasal ada orang still nampak buku tu di jual...

kepada yang membaca entri ni... saya menegaskan disini agar jangan membeli buku tersebut!!!.. amaran keras dari penulis Velvet Esprada....

~:: niz ::~ said...

sis,
nape x publish sume episode AITDS 1 kt cni???
lau dpt bce episode2 akhir pun xperrr..
hihihi~

Kaseh Esmiralda said...

sorry dear...
cik kaseh takleh publish semua bab...
sbb enovel ni insyaallah akan dibukukan...so kalau nak bace full, jgn lupa dapatkan bukunya di pasaran nanti ye...

i will inform bile buku akan terbit nnt.

Nurhafizah said...

dh beli ptg td . xsabar nk bca la . nmpk mcm mnarik . =D

diba dihwa said...

novel ni ada sambungan x...sebab ada part macam tergantung jer....overalll.....SUPRB bast giler!!!!!!!!!!!!!!

faten.banana said...

Wah, cantiknya Milly ;D Masa baca novel tuh tak tahu nak bayangkan Camie macam sape. last-2 saya bayangkan Camie tuh Eunji A Pink. Hihi.

Anonymous said...

hi. i've read this novel. its good except for the part when milly speaks japanese. ayt2 dia terlalu biasa pd saya. kalo boleh masukkan ayt2 dlm bhs jepun yg advance sikit.. baru terasa milly ni org jepun.. anyway, i enjoy reading it. :)

Kaseh Esmiralda said...

@anonymous : memang tak buat ayat2 jepun yg advance...lgpun ini novel melayu...orang jepun pn nak memartabatkan bahasa sendiri apatah lg saya...hehe~~maaf jika banyak kelemahan dalam penulisan saya dan terima kasih kerana sudi membaca karya saya ^__^

Anonymous said...

mmm...novel ni ada movie ke? sbb ada watak semua tu kan kat atas....klu ada, nk tengok kat mana?

Anonymous said...

ada movie dia ke? nak tengok kat mana movie tu?

Kaseh Esmiralda said...

eh eh..takde lah... tu cuma watak rekaan saja.

HAZIRAH ARIFF said...

cerita dia memang menarik...lain dri yg lain...dah beli pun...good job...=))

Anonymous said...

Salam. best giler novel ni. Sy mmg minat belajar bhs Jepun tp x pandai2 gak. Anyway GEMPAK beb!Harap diorang bahagia! Ganbatte!

Anonymous said...

I love ur novel very much cik kaseh. Even I fell Im love with Dew and imagined that I was camie. Ples continue writing cuz I wud rely love to read it. I like to see camie's face. I'm agree wit one of your fan kaseh saying it was hard for us to describe camie's face. Today I was ful of determination to serch fter Dew and Camie. Love u cik kaseh..hwaiting!