Kawan2 yg saya Sayang

Monday, April 26, 2010

Lasykar Pelangi Yang Indah


Agak lama juga rasanya Cik Kaseh tak buat review novel. tiba2 hari ini datang pula mood nak buat entry.

sebelum start tulis entry, mata bekerja keras mengusha rak buku... "mana satu dulu aku nak buat review dalam blog."

Banyak sangat yang best. (yang tak habis baca pun banyak lagi.. huhuhu~~)

Maka... disebabkan Lasykar Pelangi ni buku pertama yang Cik kaseh habiskan pada tahun ini, so saya pilih untuk buat review pasal Lasykar pelangi.

Actually ini bukan novel terbaru di pasaran tapi memandangkan Cik Kaseh nak mendalami apa itu sastera..(saya tak mahu diperkecilkan hanya kerana menulis novel yang dianggap picisan oleh sesetengah masyarakat)... Cik Kaseh kena mula dengan yang paling ringan dulu. (nak capai A.Samad Said punya... huhuhu~ gua tak berani lagi beb.)

Masa mula baca, Cik Kaseh tak tahu pula novel ni telah difilemkan. My sis yang beritahu... disebabkan saya ni jenis tak sabar nak tahu kesudahan cerita, maka dengan semangatnya saya tinggalkan sekejap novel ni n pergi search filemnya di internet.

watch... watch... n watch until the end... the result... SUPERB!!!

tapi layan movie mana sama ngan feel baca novel. kekuatan filemnya, apa yang dibayangkan oleh penulis di buku dapat dilihat secara bergerak melalui skrin. bahasa percakapannya juga unik. bunyinya ada sikit persamaan dengan bahasa melayu yang kita guna sehari-harian. Mudah nak faham. dan kita dapat saksikan keindahan Pulau Belitong yang digambarkan penulis di buku secara lahiriah di sini. seriously, Pulau Belitong memang indah!

Tentang Novelnya pula... THUMB UP!!... Cik Kaseh sifatkan Andrea Hirata seorang penulis yang sangat tinggi imaginasi. dia sorang yang prihatin dan peka dengan setiap inchi cerita karangannya. dia hanya bercerita tentang postman pada satu babak, tapi disebabkan cara pengolahannya yang berkesan membuatkan Cik kaseh pandang dua belah mata pada tugas postman kini. hehe~

Dalam Lasykar Pelangi pun ada kisah cinta tau... bukan setakat cerita pasal pelajar2 di maahad Muhammadiah tu saja. Dan kisah cinta Ikal dengan seorang gadis tionghwa di kedai buruk(ku lupa nama kedai tu) itu sangatlah sweet. ia bukan cinta biasa. cinta seorang budak(boleh kira cinta monyetlah) tapi penulis berjaya mengangkat kisah cinta tersebut menjadi kisah semanis madu yang tanpa adegan romantis untuk menguatkan jalan ceritanya seperti kebanyakan novel...(◡‿◡✿)...

Banyak sangat yang menarik untuk dikongsikan tentang Lasykar Pelangi ni. dah tulis berjela pun tak juga masuk2 part sinopsis. huhuhu~~ so sorry... tapi secara ringkasnya novel ini mengisahkan  11 orang anak Melayu Belitong yang luar biasa dan tidak pernah putus asa mahu menuntut ilmu biarpun banyak halangan yang perlu mereka tempuhi demi mencapai cita2. Lintang, si cilik yang genius. hidupnya daif namun sangat suka menuntut ilmu dan tidak kisah berulang alik dari rumah ke sekolahnya sejauh 20km setiap hari demi menuntut ilmu. Mahar, seorang yang sangat kreatif dan tinggi daya imaginasinya. walaupun sering dipersenda teman2nya namun dia berjaya mengangkat darjat Sekolah Muhammadiyah di kampung mereka. Ikal pula memainkan peranan utama sebagai pencerita dalam Lasykar Pelangi.

Sesiapa yang belum membaca... saya cadangkan untuk membaca Lasykar Pelangi... selamilah kehidupan mereka, kejujuran pemikiran serta keindahan pengembaraan mereka. memori zaman kanak2 dan remaja itu memang indah untuk dikenang kembali.

Akhir kata... bacalah... tak rugi... berbaloi-baloi~~



2 comments:

mie said...

novel ke!!!
ingatkan movie....
hehehee

Kaseh Esmiralda said...

dua dalam satu lah Mie... novel + movie