Kawan2 yg saya Sayang

Friday, July 26, 2013

AITDS the sequel :- THE WITCH THAT I LOVE (bab10)

Bab10
CINTA adalah satu perkara yang boleh merumitkan jiwa seseorang. Cinta akan menyebabkan seseorang bertindak mengikut kata hati tanpa memikirkan sajauh manakah rasionalnya tindakan kita. Cinta itu satu rasa yang halus dan halusinasi. Bila ia datang, kita tidak mampu melepaskannya pergi. Maka kita cuba bertahan demi perasaan yang sebenarnya kita tidak pasti lagi. Benar atau palsu?
Jay melangkah masuk ke kedai serbaneka Plane Mart. Kali ini bukan dengan pakaian rasmi sebagai pekerja di situ. Dia datang dengan satu tujuan penting untuk menemui penyelianya. Dia mahu menyerahkan surat perletakan jawatan.
Sebaik masuk ke dalam kedai Sam menyapanya dengan air muka yang tertanya-tanya dengan penampilan baru Jay hari ini.
Dude… apa dah jadi dengan kau ni?” dia meneliti Jay dari hujung rambut sampai ke hujung kaki. Ada satu perubahan yang ketara pada diri Jay hari ini. Jay sudah mewarnakan semula rambutnya dengan warna hitam. Jay tidak ber-T putih dan memakai cap hitam seperti selalu sebaliknya mengenakan kemeja dan seluar slack. Dia rasa janggal melihat Jay yang nampak lebih formal dari biasa.
“Aku dah fikir masak-masak. Aku nak jumpa dengan En. Tom. Aku nak letak jawatan.”
What?!” Sam tergamam.
Ini adalah keputusan yang dia buat setelah kata-kata Leah berjaya meracuni fikirannya. Sebenarnya dia tidak pasti kenapa dia memilih keputusan sebegini dalam hidupnya. Bukan kerana dia mahu menyambung pelajaran ke kolej tetapi keputusan yang dia buat adalah lebih disebabkan oleh Leah. Dia tidak mahu kehilangan Leah dan lelaki yang digelar Tom Cruise oleh Leah itu telah berjaya membuatkannya rasa tergugat. Dia tidak pasti jika dia sedang cemburu. Apa yang dia pasti dia tidak mahu kehilangan Leah disebabkan lelaki lain.
Kadangkala dia merasakan Leah itu bukan manusia tetapi ahli sihir yang ada kuasa magik yang hebat. Leah bukan gadis biasa yang hanya menggunakan asset wanitanya untuk memikat lelaki. Leah seorang yang bijak dan tahu bagaimana cara untuk nampak hebat di mata lelaki. Jay tahu Leah seorang yang licik tapi dia tetap sukakannya. Gadis itu boleh menjadi sahabat yang paling akrab dan dalam masa yang sama dia boleh meleburkan perasaan lelaki jika dia mahukannya. Dia mungkin yang terbaik dalam hidup Jay namun tidak mustahil jika sebenarnya dia adalah yang terburuk untuk Jay.

************

KELAS terakhir mereka pada petang itu telah tamat. Sebaik pensyarah beredar keluar dari kelas Camie pergi mendapatkan Leah yang duduk baris belakang kelas. Gadis itu kelihatan masih menulis sesuatu dengan buku notanya. Orang lain sudah beransur-ansur bersurai tetapi Leah masih selamba dengan halnya sendiri tanpa mempedulikan beberapa orang temannya yang mengajaknya keluar meninggalkan kelas tersebut.
“Leah, boleh kita bercakap sekejap?” Camie duduk di meja di hadapan Leah.
Leah tetap tekun menulis nota tanpa menghiraukan kewujudan Camie di hadapannya.
“Leah, aku serius ni. Aku perlukan kau sekarang.” Camie sangat berharap pada Leah. Leah satu-satunya orang yang paling lama mengenali Dew. Dia perlukan Leah untuk membuktikan Jay bukan Dew yang hilang setahun yang lalu.
“Kau tahu kan yang selama ini aku cuma ada kau seorang sahaja sebagai kawan… dan musuh.”
“Kau nampak tak yang aku sedang sibuk sekarang?” Leah tidak mengangkat kepala dan masih tertumpu pada nota yang sedang ditulisnya.
“Leah, aku jumpa Dew bekerja di Plane Mart. Cuma kau seorang sahaja yang kenal rapat dengan Dew jadi aku perlukan kau untuk kenal pasti samada dia Dew atau bukan.”
Leah menoktahkan notanya. Dia mengangkat wajah dan merenung tepat ke arah Camie. Untuk seketika otaknya ligat berfikir, bagaimana setelah hampir setahun baru Camie terserempak dengan Dew di Kota Lisberg ini. Adakah takdir yang menyebelahinya untuk bersama dengan Dew sepanjang tempoh ini.
“Aku nak balik sekarang.” Dia melemparkan senyuman tidak ikhlasnya kepada Camie selama tiga saat. Kemudian dia mengemas buku-bukunya sebelum bersedia untuk pulang.
Camie melepaskan keluhan berat. Dia memusingkan tubuhnya menghadap ke hadapan kelas setelah kecewa dengan sikap tidak ambil kisah yang ditunjukkan oleh Leah terhadapnya. Tiba-tiba dia terkejut dengan seseorang yang sedang berdiri tidak jauh di hadapan kelas waktu itu. Seorang pemuda yang baru disebut-sebut namanya sebelum ini. Dia berasa bagaikan sedang bermimpi tatkala Dew sedang berdiri di hadapannya. Lelaki itu memandang ke arahnya dengan sekuntum senyuman yang sangat dirinduinya selama ini. Keajaiban apakah ini? Camie terasa bagai sedang bermimpi lantas cuba mencubit pipinya. Sakit. Maknanya dia dalam keadaan realiti sekarang. Lelaki berambut hitam dan berkaca mata itu ialah Dew dengan penampilan barunya. Dan lelaki itu sedang berjalan ke arahnya kini. Hati Camie berdebar-debar. Jantungnya semakin berdegup kencang tatkala Dew semakin menghampirinya.
Namun sesuatu yang tidak diduganya telah berlaku setelah Dew sampai kepadanya. Pemuda itu tidak berhenti di hadapannya sebaliknya menuju ke arah Leah di belakangnya. Mata Camie terbelalak sebaik melihat tindakan spontan lelaki itu yang terus memeluk Leah.  Biji matanya hampir hendak tersembul keluar apabila lelaki itu mengucup dahi Leah pula selepas itu.
Leah terdiam kaku diperlakukan sebegitu oleh Jay. Dia serba salah apabila Camie sedang merenungnya dengan tajam disebabkan perbuatan Jay. Dalam hatinya sedang menyumpah kemunculan Jay yang tidak dijangkanya. Namun selepas itu dia mengubah fikiran. Sebenarnya inilah saat-saat yang ditunggunya selama ini. Kemenangan telah berpihak kepadanya setelah berjaya merampas cinta Dew dari tangan Camie. Lantas dia membalas dakapan Jay di hadapan Camie.
“Leah, apa semua ni?” suara Camie bergetar menahan sendu.
“Oh, sorry. Terlupa pula. Perkenalkan ini Jay, boyfriend aku. Jay, ini Camie. Kadang-kadang dia kawan. kadang-kadang dia… hmm, whatever.” Leah tersenyum sinis sambil mengetatkan lagi pautan tangan Jay di pinggangnya. Sengaja mahu menunjukkan kemesraannya bersama Jay di hadapan Camie.
“Hah, aku kenal kau. Gadis Stalker… what a small world.”
Mata Camie berkaca-kaca merenung Jay dan Leah. “Leah, kenapa kau tipu aku.”
Jay pelik. Dia nampak tertanya-tanya melihat situasi Camie yang emosional melihat kemesraannya di samping Leah. Leah pula kelihatan selamba sahaja bagaikan tiada apa-apa isu besar yang sedang ditimbulkannya. Mereka berdua tidak sedar yang hati Camie benar-benar terguris melihat kemesraan diantara mereka berdua. Biarpun dia tahu itu ialah Jay tapi sikap Leah dianggap menikamnya dari belakang kerana telah menyembunyikan hubungannya dengan lelaki tersebut selama ini.
“Camie, please, wake up. Ini bukan dejavu. Kekasih kau yang dah mati takkan hidup semula untuk kali kedua. Baik Jeremy atau Dew, kedua-duanya dah tiada lagi dalam hidup kau. Yang kau nampak sekarang ialah Jay.”
“Saya minta maaf…” tiba-tiba Jay menghulurkan tangannya kepada Camie. Walaupun dia masih belum mengerti situasi sebenar diantara Leah dan Camie tetapi dia berasa mungkin dialah punca gadis tersebut salah faham. “Mungkin saya layan awak dengan kasar sebelum ini. Saya tak tahu awak kawan Leah.”
Dada Camie terasa sesak mendengar kata-kata Jay. Dia seolah-olah telah menjadi asing di mata orang yang pernah menjadi kekasihnya. Air mata yang bertakung tidak mampu dibendung lagi. Dia kehilangan seorang kekasih dan kini dia berasa telah dikhianati oleh seorang sahabat. Mungkin Leah tidak pernah menganggapnya sebagai seorang sahabat selama ini namun dia tidak mampu menafikan yang dia selalu mengharapkan Leah menjadi seorang kawan sekurang-kurangnya.
Salam Jay tidak disambut sebaliknya Camie mengatur langkah meninggalkan mereka berdua. Dia tidak mampu mengawal perasaan sedihnya. Dia tahu niat Leah selama ini memang mahu menyeksanya setiap masa. Dia juga tahu sebenarnya selama ini Leah memendam perasaan bila melihatnya bersama Dew. Dia tahu Leah menganggapnya sebagai perampas. Leah tidak pernah mengaku tetapi dia tahu yang selama ini Leah menyintai Dew. Kalau dengan bersama Jay boleh membuatkan Leah berasa puas melihatnya kecewa, Camie pasrah. Dia perlu akur yang Jay bukan dejavu dalam hidupnya. Walaupun kenyataan Leah sangat tajam tapi dia perlu menerima hakikat tersebut. Dia perlu lepaskan Dew pergi dengan tenang.

LEAH meleraikan rangkulannya terhadap Jay setelah Camie hilang dari pandangan. Raut wajah pemuda itu direnungnya dalam senyuman yang puas. Kedua-dua belah tangan Jay masih memaut pinggangnya. Dahi pemuda itu kelihatan berkerut bagaikan ada satu persoalan di benaknya yang mahu diajukan kepada Leah yang sedang meleretkan senyuman penuh makna itu.
Hei, what’s that face?” soal Jay sambil merenung Leah penuh musykil.
What face?” Tangan Leah bergerak ke pangkal bahu Jay lalu merangkul tengkuk lelaki itu. senyumannya masih seperti tadi. Senyuman puas seorang juara.
The smiley in your face?” Hujung jarinya menyentuh dagu Leah.
Nothing. Just… I’m happy.” …memenangi hati kau adalah kemenangan yang paling besar dalam hidup aku dan aku sangat gembira disebabkan hal ini, Jay. Hatinya berbisik tanpa pengetahuan Jay.
Really?
Leah mengangguk.
So, macam mana dengan hari pertama? Semuanya berjalan dengan lancar?” tanya Leah segera mengalih tajuk sambil mengatur langkah meninggalkan kelas yang sudah kosong itu.
“Hmm… okey lah. Hari ini cuma register. Belum masuk apa-apa kelas lagi.”
Leah tersenyum panjang. Selain rasa puasnya kerana melukakan hati Camie tadi dia juga gembira kerana Jay berada di situ semata-mata kerana dirinya. Namun tiba-tiba dia perasan satu perubahan yang berlaku dalam penampilan Jay.
“Jay, kau nampak lain hari ini.”
“Hmm… A- weird, B- gorgeous, and C- prince.”
“C- prince.”
“Tipu?”
Nope. Aku suka Jay dengan rambut hitam. You’re Jeremy look alike.” Dia cuba senyum dengan seikhlas mungkin walaupun sebenarnya bukan itu yang dikehendakinya.
Well, I am Jeremy.” Dia percaya yang dia memang Jeremy.
Yes… you are.” …urghh, aku tak suka Jeremy. Kau ialah Dew dan aku nak kau kembali jadi diri kau yang sebenar. Aku pasti akan cari peluang untuk hapuskan diari tak guna milik Jeremy itu.
“Okey, sekarang kita nak makan dimana untuk celebrate hari pertama aku sebagai mahasiswa?”
“Hmm… bukan sekarang. Aku ada urusan lain yang lebih penting untuk diselesaikan.”
“Oh, come on, Leah. Kau tak boleh kecewakan aku.”
“Jay, jangan kebudak-budakan sangat. Kau tahu kan yang aku akan datang kepada kau juga nanti. But right now, aku betul-betul tak boleh temankan kau.”
Fine…” Jay melepaskan Leah dengan berat hati. “Kita celebrate hari lain.”

Thank’s, sayang.” Leah mengusap lembut pipi Jay sebelum meninggalkannya pergi. “Kita jumpa lagi nanti.” Dan mereka berpisah di situ.

Bersambung...

1 comment:

eija said...

Cian kt camie.. Apa lah leah nie..truk pye prgai..