Kawan2 yg saya Sayang

Saturday, February 16, 2013

Aku Bukan Malaikat (Bab10)


Bab10
SETELAH sang suria selamat berlabuh memberi laluan kepada sang purnama menjalankan kewajibannya menemani malam. Begitu jualah putaran kehidupan Ameer yang hanya akan pulang ke rumah selepas kegelapan mewarnai muka bumi.

Seperti biasa dia melalui laluan yang sama untuk kembali ke rumahnya. Namun begitu ketika dia hampir sampai di perkarangan rumahnya sesuatu yang tidak terduga dilihatnya. Dia nampak sekumpulan biawak berkepala hitam sedang mengganggu seorang gadis di hadapan rumahnya. Ada tiga orang samseng sedang cuba mengusik seorang gadis. Ini tidak boleh dibiarkan. Sebagai lelaki, Ameer mesti lakukan sesuatu. Sebaik memakir keretanya di tepi jalan dia keluar mendapatkan mereka.

“Woi, lepaskan dia!”

Salah seorang samseng yang sedang mencengkam pergelangan tangan gadis tersebut segera meleraikan cengkamannya. Semua memandang ke arah Ameer yang baru muncul.

“Jangan nak tunjuk samseng di kawasan rumah aku. Berambus sekarang!”

Salah seorang samseng tersebut nampak tidak puas hati dan cuba hendak membelasah Ameer namun segera dihalang oleh teman-temannya.

“Berambuslah! Nak tunggu aku panggil polis ke?” bentak Ameer. Sengaja perkataan polis ditekan untuk menakutkan samseng-samseng tersebut.

Sebentar kemudian ketiga-tiga orang samseng tersebut berlalu pergi. Ameer berasa lega kerana tidak sampai perlu bertumbuk dengan mereka semua. Dia kembali mendapatkan gadis tadi.

“Mariya, awak tak apa-apa?”

Mariya yang tertunduk sambil memeluk tubuh itu hanya menggeleng perlahan. “Terima kasih, Ameer.”

Ameer lihat riak wajah Mariya yang nampak ketakutan akibat gangguan samseng-samseng tadi. “Jangan takut. Mereka pasti hanya budak-budak nakal sahaja. Mereka takkan berani ganggu awak lagi.”

Mariya hanya diam membeku. Wajah Ameer hanya dikerling dengan ekor matanya sahaja. Dari sorotan mata itu Ameer dapat lihat Mariya yang sedang menyembunyikan ketakutannya.

“Berapa lama awak dah tunggu saya di sini?”

Mariya tetap membisu. Sama seperti sikapnya yang dikenali Ameer sewaktu mula-mula dahulu.

“Saya minta maaf. Kalau saya tahu awak nak datang saya takkan pulang lewat.”

Mariya sekadar melontarkan sebuah kerlingan yang menyebabkan Ameer rasa serba salah kerana tidak mengerti situasi sebenar yang dihadapi Mariya.

“Tak mengapalah. Kita masuk dahulu. Di luar ni sejuk.”

Tanpa sebarang bantahan Mariya mengekori langkah Ameer untuk masuk ke dalam rumah. Mariya duduk di sofa di ruang tamu bersama Ameer. Kali ini Ameer tidak lagi sibuk-sibuk menyediakan minuman untuknya sebagai tetamu. Dia terus duduk di sofa tunggal berbentuk separa sfera dan menghadap Mariya untuk mendengar kisah gadis itu.

“Kenapa awak datang ke sini lagi?” Ameer tidak pernah jemu bertanya biarpun gadis di hadapannya itu berat mulut hendak bersuara.

“Saya dah cakap saya boleh selesaikan masalah saya sendiri. Kenapa awak masuk campur semalam?” Akhirnya Mariya bersuara.

Ameer menyandarkan tubuhnya di sofa. Terluah secebis senyuman yang berunsur sinis sambil merenung gadis ayu yang berblaus biru hari ini. Rupanya perempuan ini ada pakaian lain selain warna putih.

“Jadi awak datang ni sebab nak pulangkan duit saya ya?” Ameer sengaja mahu melihat apakah sebenarnya niat kemunculan Mariya kali ini.

Mariya nampak tenang-tenang sahaja berhadapan dengan Ameer. Dia tidak terus menjawab soalan Ameer.
“Ataupun awak nak rantai awak yang dah jatuh ke tangan saya semula tu?” Rantai emas berloket anak kunci itulah punca Mariya mencarinya. Dia tahu apa yang sedang bermain di benak Mariya.

Serta merta Mariya mengangkat kepalanya. Matanya tepat memanah anak mata Ameer yang sentiasa memerhatikannya sejak tadi. Perlahan-lahan dia mengangguk membenarkan sangkaan pemuda tersebut.

“Dah agak dah.” Ada tawa kecil bersulam di hujung bicaranya.

“Boleh awak pulangkan rantai saya semula?” Wajah Mariya penuh harapan berharap Ameer memulangkan kembali rantai emas yang digadaikannya kepada pengurus hotel semalam.

Ameer menggeleng. Dia tidak begitu mudah akan memberikan rantai tersebut kepada Mariya setelah Mariya dengan mudah menggadaikannya semalam. Baginya Mariya tidak patut berbuat begitu jika benar-benar menyayangi harta tersebut.

“Tolonglah, Ameer. Rantai itu sangat berharga buat saya.”

“Jadi apakata awak bayar dahulu yuran hotel yang saya tolong langsaikan untuk awak semalam. Saya akan kembalikan rantai awak selepas itu.” Ameer sekadar mahu melihat sejauh mana tindakan Mariya. Dia tidak akan semudah itu mahu memberikan pertolongan apatah lagi dengan orang yang tidak pernah dikenalinya seperti Mariya. Dia bukan badan kebajikan yang begitu murah hati membantu orang.

“Ameer, kalau saya ada duit saya takkan sampai sanggup gadaikan rantai saya untuk bayar yuran penginapan hotel.”

Betul juga. Namun Ameer tidak mudah berpuas hati lalu soalan seterusnya diajukan. “Macam mana awak tahu saya tolong awak tebus semula rantai itu semalam?”

“Sebab saya berjumpa semula dengan pengurus hotel tersebut. Saya janji dengan dia untuk ambil semula rantai tu bila saya sudah ada wang. Dia yang beritahu tentang apa yang awak buat untuk saya.”

Jawapan logik yang boleh diterima. Lagipun Ameer tidak berjanji apa-apa dengan pengurus hotel berkenaan supaya merahsiakan tindakannya semalam.

“Awak tahu berapa jumlah yang saya tolong awak bayar semalam?”

“RM500.00 sahaja.”

“Walaupun nilai RM500.00 tu bukanlah besar sangat, saya ikhlas bantu awak. Tapi tak seronoklah kalau senang-senang sahaja awak boleh dapat semula rantai kesayangan awak tu selepas awak sanggup gadaikannya. Saya takkan beri pada awak dengan mudah.” Ameer seperti mahu terus bermain dengan Mariya. Dia mahu lihat sejauh mana kesungguhan gadis itu mahu mendapatkan semula rantainya.

“Awak nak saya buat apa? Saya sanggup, Ameer. Kalau terpaksa jadi hamba pun saya rela asalkan awak kembalikan semula rantai saya.”

Ameer diam sejenak sambil memerhatikan raut wajah Mariya yang sungguh-sungguh dengan harapannya.

“Kenapa awak beriya-iya sangat mahukan rantai itu semula? Adakah ia hadiah dari seseorang yang awak kasihi?” Dia mula tertarik dengan kisah sebenar disebalik rantai emas milik Mariya itu.

“Rantai itu kekuatan saya. Saya tiada apa-apa lagi di dunia ini melainkan rantai tersebut. Banyak kenangan disebalik rantai itu. Rantai itu tanda cinta ibu pada saya. Saya akan menyesal seumur hidup jika kehilangan rantai itu.” Mata Mariya mula berkaca-kaca. Sendunya cuba ditahan. Menyebut tentang ibunya menyebabkannya berasa sebak. Dia sangat merindui wanita itu. Sudah lebih sepuluh tahun Mariya hidup tanpa pelukan ibu yang suatu masa dahulu sentiasa melindunginya.

“Ameer, saya mahukan semula rantai tu. Saya sanggup buat apa sahaja untuk awak jika awak sudi kembalikan semula rantai saya.”

“Betul?”

Mariya mengangguk bertalu-talu.

“Jadi hamba pun awak sanggup?”

Mariya mengangguk lagi. Ameer mengelus-ngelus dagu sambil memikirkan sesuatu. Bibirnya melakar senyuman tanpa sedar. Suatu idea yang menarik terlintas di buah fikirannya yang bergeliga.

“Baiklah, Mariya… awak jadi orang gaji saya selama sebulan.” Ameer meraba sesuatu di batang lehernya. Loket anak kunci yang tergantung di rantai emas milik Mariya dikeluarkan dari kolar baju Ameer. “Selepas tempoh sebulan barulah rantai ini menjadi milik awak semula.”

Dahi Mariya berkerut melihat rantainya di leher Ameer. Hatinya rasa marah secara tiba-tiba. Dia tidak suka dengan tindakan Ameer memakai rantainya.

“Ameer, awak pakai rantai saya lagi?” soalan Mariya bernada marah.

“Saya tolong jaga rantai awak yang mahal ni. Itu pun nak marah?” Ameer bersikap selamba tanpa rasa bersalah kepada pemilik rantai yang dipakainya itu. “Jarang nampak perempuan cina memakai perhiasan emas. Mana awak dapat rantai ini sebenarnya?” Sinis bahasa Ameer singgah ke telinga Mariya.

Ameer menanggalkan rantai tersebut lalu dibelek-beleknya. Dia tertarik dengan loket anak kunci yang berwarna perak pada rantai tersebut. Lama dia merenung loket tersebut seakan-akan ada suatu memori pernah tersimpan dalam loket tersebut.

“Kenapa?” Mariya pelik melihat kelakuan Ameer. Mata Ameer bagai menjelaskan sesuatu yang sukar untuk diluahkan dengan mulut.

“Tak ada apa-apa. Cuma saya rasa macam pernah nampak anak kunci seperti ini dahulu.”

“Awak ada anak kunci yang sama?”

Ameer jungkit bahu. Malas hendak mengingati sesuatu yang bersifat remeh. Sejurus kemudian dia bangkit dari sofa. Rantai Mariya kembali dikalungkan ke lehernya dan dimasukkan ke dalam kolar baju kemejanya. Mariya mengetap bibir memerhatikan tingkah laku Ameer. Sedikit sebanyak terkesan juga kata-kata pemuda itu di tangkai hatinya. Sebagai perempuan dia bersifat sensetif.

“Kalau tak ada apa-apa lagi awak boleh balik sekarang. Awak akan mula bekerja esok pagi,” ujar Ameer seraya berjalan menuju ke dapur.

Mariya masih memerhatikan langkah Ameer.

“Ameer…”

Ameer sekadar menoleh dari ruang dapur.

“Dalam tempoh sebulan, dimana saya akan tinggal?” tanya Mariya.

“Kenapa awak tanya saya soalan tu?” Dahi Ameer berkerut. Sesuatu dapat ditangkapnya dari lenggok suara Mariya mengutarakan soalan. “Jangan kata awak bercadang nak tinggal bersama saya di rumah ni.”

Mariya sengeh sambil mengangguk. Ameer melongo. Kepala digeleng bertalu-talu. Kerja gila namanya jika membenarkan Mariya tinggal di rumahnya.

“Saya tiada tempat tinggal. Awak patut faham dengan situasi saya, Ameer.”

Ameer menghantukkan kepalanya di peti sejuk. Perlahan tetapi berulang kali. “Ini kerja gila. Apa yang harus aku buat?” gumamnya seorang diri di hadapan pintu peti sejuk. Sesekali ekor matanya mengerling Mariya di ruang tamu. Gadis itu tersenyum manis ke arahnya dengan segunung harapan yang digalas. Ameer serba salah.

“Awak… boleh tinggal di bilik yang awak tidur tempohari.” Akhirnya itulah ayat yang terkeluar dari mulut Ameer.

Senyuman Mariya lebar memekar. Bagaikan bunga matahari yang tersenyum ceria di waktu pagi. “Terima kasih, Ameer.”

“Awak boleh naik ke bilik awak sekarang. Saya beri masa setengah jam untuk awak bersihkan diri dan guna bilik air,” arah Ameer.

“Terima kasih sekali lagi, Ameer.” Mariya begitu girang bangkit dari sofa dan berlari anak menuju ke anak tangga untuk mendaki ke tingkat atas. Sempat dia menjinjit beg kecilnya yang berisi barang peribadinya.

“Mariya!” langkah kaki Mariya terhenti di tengah anak tangga apabila dipanggil Ameer semula. “Jangan lupa kunci pintu bilik nanti.” Mariya mengangguk sebelum meluru pantas ke tingkat atas.

Ameer memicit-micit dahi. Pintu peti sejuk dibuka. Pandangannya kosong memerhati isi perut peti sejuk tersebut. “Apa yang aku dah buat ni? Benarkan dia tinggal di sini memang satu kerja gila… tapi ia bukan lagi kerja gila selagi aku boleh kawal keadaan.” Secebis senyuman menjadi penutup kegusaran hatinya. Botol air mineral 500ml dicapai dan isinya diteguk. Sejurus kemudian dia menyelongkar sesuatu dari laci di meja konsol berhampiran ruang tamu. Mula merancang sesuatu.

**********

SELEPAS selesai membersihkan tubuh Mariya masuk ke biliknya. Seperti yang dipesan oleh Ameer, dia mengunci pintu bilik sebaik masuk. Selesai mengeringkan rambut dia merebahkan tubuh di atas katil empuk bersaiz queen. Cadarnya berwarna kuning telur dengan corak yang ringkas di bahagian kaki katil. Mariya berguling beberapa kali di atas katil tersebut. Hatinya sungguh girang kerana matlamatnya untuk mendampingi Ameer telah berhasil.

“Ameer Asytar… kau telah berada dalam genggaman aku sekarang.” Senyuman Mariya meleret puas. Sifat lemah yang ditonjolkannya di hadapan Ameer telah berhasil untuk memancing simpati dari pemuda tersebut. Tidak sia-sia Hakimi banyak bercerita tentang Ameer kepadanya selama ini. Dia tidak perlu menyiasat terlalu banyak memandangkan dia dapat membaca sedikit sebanyak sikap Ameer.

“Ameer tu tak boleh nampak orang dalam kesusahan. Lagi-lagi orang tua dan wanita. Kucing mati kena langgar kat tepi jalan pun mampu membuatkan Ameer berhenti memandu,” cerita Hakimi suatu masa dahulu kepada Mariya.

“Dia berhenti buat apa?” tanya Mariya.

“Tengok keadaan kucing tu. Kalau mampu dia cuba selamatkan kucing tu.”

Seriously?” Mata Mariya bulat terkejut.

Hakimi senyum. “Awak ingat kucing saya, Casper yang dah hilang tu?” Mariya mengangguk. “Ameer lah yang selamatkan kucing itu dahulu. Kalau awak nak tahu siang malam Ameer jaga Casper masa kucing tu cedera akibat kena langgar lari. Lepas tu Ameer beri kucing tu pada saya sebagai hadiah. Tapi malangnya kucing tu dah hilang sekarang.”

Mariya tersenyum simpul mengenang kembali kisah Ameer yang pernah diceritakan oleh Hakimi kepadanya. Mindanya mula mengatur strategi. Perkara pertama yang perlu dia lakukan ialah merampas semula rantainya yang berada dalam genggaman Ameer. Kemudian barulah dia akan fikirkan samada wajar atau tidak hayat lelaki itu ditamatkan. Dia bencikan pesaing seperti Ameer tapi dia tidak boleh bertindak secara melulu selagi tidak cukup bukti.

Tiba-tiba dia diganggu oleh satu panggilan. Telefon selular di atas katil dicapai lantas menjawab panggilan yang baru masuk. “Hello… bagus kerja kau orang malam ini. Esok aku akan bayar baki upahnya ya… jangan muncul lagi terutama di hadapan Ameer selepas ini.”

Talian diputuskan sebentar kemudian. Senyuman kepuasan meleret indah meraikan kejayaan kecilnya. Malam ini adalah permulaan sebelum rancangan besar akan diatur esok.

Bersambung...


1 comment:

aidaadnan said...

cam best je...teringin nak baca..tapi... x boleh..pmr dah nak dekat...huhu :(

tpi saya suka novel AITDS akak ada bahasa jepun...BEST jalan cerita macam real pula...saya suka :3