Kawan2 yg saya Sayang

Tuesday, November 16, 2010

Setiap JUMAAT yang kubeli pada hari JUMAAT


Mak aiii~~~ rindu gile vavenglah ngan blog Penjerit Yang Sunyi ni... Ye ye ye~~ Cik Kaseh tahu betapa 'rajinnya' Cik Kaseh meng-update blog sejak kebelakangan ni... mohon maaf kepada yang tertunggu-tunggu entry enovella cik kaseh... <-- ade ke yang tunggu... cheh, poyo je kau ni Kaseh...

BTW malam ini Cik Kaseh tergerak hati pula nak buat review novel yang baru cik kaseh habis baca. mungkin ada sesuatu yang menarik untuk dikongsi sehingga menyebabkan Cik Kaseh terus menaip entry sebaik khatam novel SETIAP JUMAAT ni petang tadi.

Pertama kali saya membaca novel karya Norhayati Berahim saya seakan teruja untuk menyelak muka surat demi muka surat. Apa yang puakanya buku ni sampai cik kaseh macam dirasuk untuk menghabiskan novel ini?

1) Salah satu puncanya ialah dari tajuk bukunya. Cik Kaseh tertanya2 apa kaitannya Setiap Jumaat dengan kehidupan Jasmine yang merupakan perantau yang menuntut ilmu di Negara Matahari Terbit, Jepun. Dan Ku Pian... apa kait-mengait lelaki ini dengan kisah Jasmine... ini yang membuatkan Cik Kaseh mahu mencari jawapannya. [komen pertama saya : tajuk yang digunakan sungguh berkesan kerana ia menyebabkan pembaca mahu meneroka maksud disebalik tajuk tersebut.] Cik Kaseh sendiri yang pada mulanya was2 mahu membeli novel ini pun akhirnya mencapainya kembali ketika berada di kaunter untuk membayar.

2) Membeli novel yang berketebalan sama dengan kamus dewan bahasa - Cik Kaseh memang mengambil risiko yang besar dalam mempertaruhkan sejumlah wang untuk mendapatkan kepuasan. Namun novel ini berjaya menarik saya untuk terus membaca tanpa rasa bosan. plotnya bergerak laju. ia sesuatu yang saya suka kerana setiap bab menceritakan babak yang sepatutnya untuk menuju ke klimaks.

3) Bab yang pendek. sekitar 5-6 mukasurat (secara purata). saya mula faham apa yang menariknya dengan novel yang berbab pendek2 seperti ini. saya tidak bijak untuk menghuraikan kelebihan novel berbab pendek tapi apa yang saya nampak bab pendek adalah satu kelebihan jika novel tersebut setebal kamus dewan bahasa. hehehehe~~*harus rujuk pada pakar...sifu~~*

4) Jepun. ini juga salah satu punca juga kenapa Cik Kaseh beli novel ini. Melalui novel ini rasanya penulis telah membuka mata ramai orang yang mengagung2kan jepun selama ini. (tak pasti samada ia benar atau tidak..tp macam betul je). Mendengar nama Jepun kita akan membayangkan yang orang jepun adalah satu bangsa yang hebat,suka membaca,bersopan santun,bijak malah teknologi mereka dikatakan yang pertama di dunia... tapi itu semua hanya yang kita nampak melalui permukaannya sahaja. Melalui watak Jasmine, penulis cuba mengupas sifat sebenar bangsa Jepun... (secara automatik juga Cik Kaseh terfikirkan perkara yang sama dengan bangsa Korea yang lebih kurang sama seperti orang Jepun...hurm~~~)

Walaupun novel ini sebuah novel yang bagus dan berbaloi untuk dimiliki(biarpun muka suratnya tebal gile vaveng!) tapi ia ada kelemahan yang begitu ketara... kelemahan inilah yang menjadi punca Cik Kaseh tidak pernah berminat untuk membeli novel keluaran NB Kara.... Kelemahan tersebut ialah dari segi kulit bukunya... sejujurnya ia langsung tidak menarik di mata saya...mungkin juga di mata kalian yang punya citarasa sama dengan saya? Jika bukan kerana salah seorang teman baik saya yang beriya-iya mencadangkan novel2 terbaru Norhayati Berahim, SUMPAH! saya takkan berani bertaruh untuk memiliki novel ini. Selain daripada itu, cik kaseh kurang berkenan dengan font yang digunakan dalam novel ini... kecik lah dik non oii~~ huhuhu~~ saya dahlah pakai 4 mata, mahu menyumbang pertambahan power rabun aku nieh..huhuhu~~ Cik Kaseh harap sangat NB Kara menilai semula 2 kelemahan yang saya sebut di atas. aci potong jarilah... kalau kulit buku die lebih menarik mesti jualan buku pun berganda tau.

sedikit ringkasan cerita novel ini untuk tatapan pembaca. (mungkin akan tergerak hati untuk membelinya sebaik membaca sinopsis cik kaseh =)


Berkisar tentang Jasmine yang belajar di Jepun selama 5 thn. ayahnya meninggal dunia ketika dia masih di Jepun. setahun selepas ayahnya meninggal dunia, ibunya berkahwin lain. ini mendatangkan persepsi buruk Jasmine terhadap ibunya sehingga membawa dendam yyang berpanjangan. selepas tamat belajar Jasmine bekerja terus di negara matahari terbit itu dan tidak pernah balik ke Malaysia gara2 marahkan ibunya yang berkahwin lain.

Ku Pian yang merajuk dengan ayahnya kerana cintanya yang sentiasa dihalang oleh Tengku Ahmad Saman membawa diri merantau ke Jepun. Ku Pian yang degil dan buta matanya dalam menilai cintanya sanggup bersengketa dengan ayahnya hanya kerana perempuan. Zulfakar, pembantu peribadi Tengku ahmad Saman berkali-kali memujuknya supaya pulang kerana ayahnya sakit.

pertemuan unik diantara Ultraman dan Masako di bawah pohon Sakura telah membenihkan hubungan persahabatan yang manis di bumi Jepun. mereka mula merasai sesuatu setelah terpisah. rasa rindu yang membuak-buak... rasa sunyi yang tak bertepian... masing-masing nekad untuk menjejaki antara satu sama lain. samada di jepun ataupun kembali ke Malaysia, Ultraman mesti menjejaki Masakonya kembali!


Berapa bintang mau bagi....
4bintang untuk SETIAP JUMAAT
(✿◠‿◠)


P/s : kebetulan saya beli novel ini pada hari jumaat...ketika cuti Deepavali... jalan2 pusing KL menaiki KL Hop-on Hop-off 

4 comments:

u-knew yufa said...

kak, setuju beno psl kulit buku tu. mmg selalu ada mslh cover buku bg penulis.

wAtashiwa Nemo-cHan said...

hailo~~~ aku terasa cik kaseh oit.... huhuhu...

tp bg aku... kulit buku dgn font tuh masalah kecik la...

kepuasan tetap pada isi kan? kalau tak, xder la pepetah "jangan menilai buku pd kulitnya" kan? kan? kan?

plus.. bg aku la kan... sekali je writer tuh menulis dgn baik, jalan cerita yang mantap, xder kobosanan dlm membaca... dia tetap penulis yg BAIK... jd... kesalahan a.k.a kesilapan minor mcm cover dgn font tuh... boleh di abaikan la...

hik3.. maaflah... daku peminat KIPAS SUSAH MATI kak NB... hikhikhik~~~ <--- sila marah si ojichan yang menyebarkan virus ini kepada daku!!!

Kaseh Esmiralda said...

@nemo.. tapi kebanyakan org sekarang menilai sesuatu dr luaran dulu sblm isinya. bile kulitnya menarik, bukankah itu satu bonus utk menarik minat seseorang... lebih2 lagi aku yg jenis cerewet ni... neway~ aku sgt2 puas hati dgn novel ni...thanx coz suggest aku utk beli NB ye =)

Kaseh Esmiralda said...
This comment has been removed by the author.